Evaluering av Nasjonalt tolkeregister (2010)
Nasjonalt tolkeregisteret er et av IMDis viktigste tiltak for å heve kvaliteten på tolking i offentlig sektor. I denne rapporten kommer Rambøll med evaluering av tolkeregisteret og flere forslag til forbedring og videreutvikling.
Datainnsamlingen bygger på både tolker registrert i Nasjonalt tolkeregister og potensielle tolkebrukere i fire utvalgte kommuner i landet (Kristiansand, Bergen, Vadsø og Oslo).
Et overordnet inntrykk fra evalueringen er at tolker og tolkebrukere verdsetter opprettelsen av Nasjonalt tolkeregister som et ledd i satsningen på å øke kvaliteten på bruk av tolk i offentlig sektor. Ifølge evalueringen er registeret på god vei til å nå målsettingene om å gi en oversikt over tolkers kompetanse og tilgjengeliggjøre kvalitetssikrede tolker. Likevel synes det å gjenstå en del før registeret fungerer optimalt for tolker og tolkebrukere.
Her er de viktigste funnene i rapporten:
- 59 prosent av tolkene og 55 prosent av tolkebrukere som har benyttet Nasjonalt tolkeregister, sier de er fornøyde eller veldig fornøyde med registeret.
- Rambøll påpeker at det er generell lav kjennskap til Nasjonalt tolkeregister blant offentlige tolkebrukere.
- Et flertall på 64 prosent av tolkebrukerne oppgir at de ikke kjenner til Nasjonalt tolkeregister.
- En bestillingsfunksjon på www.tolkeportalen.no blir av både tolker og tolkebrukere sett på som noe som ville bidra til å styrke tolkeregisteret og tolkeportalen.
Med utgangspunkt i evalueringens funn har Rambøll kommet frem til anbefalinger og utviklingstiltak for å styrke Nasjonalt tolkeregister. Rambølls anbefalinger finner man i rapportens siste kapittel.