Gjennomføring
Årets brukerundersøkelse er oversatt til 22 språk/dialekter, både som tekst og lyd.
Deltakerne kan velge om de ønsker å besvare undersøkelsen på PC, nettbrett eller mobiltelefon.
Målgruppe
Deltakere i opplæring per. 5. november 2024 til 30. januar 2025.
Deltakere som har permisjon, skal ikke delta i undersøkelsen.
Gjennomføringsperiode
5. november 2024 til 30. januar 2025. Utenom disse datoene vil undersøkelsen være stengt. Kommunen kan avslutte undersøkelsen før 30. januar 2025 dersom de ønsker, og vil få tilgang til sin kommunerapport med resultater umiddelbart.
Fremgangsmåte
Når kommunen har registrert sin(e) kontaktperson(er) vil personene få tilgang til portalen for kommunebrukere der det vil være tilgjengelig materiell for gjennomføring av undersøkelsen.
Lenke som skal benyttes av deltakerne til å besvare undersøkelsen vil bli tilsendt kontaktpersonene per e-post. Lenken er unik for deltakerne i kommunen. Bruk av en lenke til besvarelsene er nytt i årets undersøkelse og erstatter den tidligere koden som deltakerne måtte skrive inn ved gjennomføringen.
Kommunen kan gjennomføre undersøkelsen i en klasseromssituasjon, og/eller sende undersøkelsen som e-post eller SMS til deltakerne. Det er også mulig å gjennomføre undersøkelsen i et digitalt klasserom ved bruk av for eksempel Teams eller Zoom.
For at deltakerne skal få gjennomført undersøkelsen må de ha tilgang på:
- PC/nettbrett/smarttelefon
- Internett
- Hodetelefon (dersom undersøkelsen skal gjennomføres i klasserom)
Vi anbefaler at kommunene gjennomgår demoversjon av undersøkelsen sammen med deltakerne før de selv besvarer undersøkelsen. Dette bidrar til at deltakerne får en innføring i hvordan undersøkelsen er lagt opp, og vil gjøre det enklere for deltakerne å besvare undersøkelsen.
For deltakere som ikke deltar i felles opplæring i regi i kommunen, men som deltar i videregående opplæring eller andre heltidstilbud, vil det være hensiktsmessig å sende invitasjon til brukerundersøkelsen som e-post og/eller som SMS.
Kontaktperson(ene) i kommunen vil bli invitert til et digitalt veiledningsmøte den 5. november 2024.
Kommuner med deltakere fra flere kommuner
Trinn 1: Kommuner som har deltakere fra flere kommuner gjør avtale med nabokommunene om hvem som gjennomfører undersøkelsen.
Trinn 2: Vertskommunen kan være kontaktperson for både deltakere i egen kommune og deltakere fra nabokommuner som de er vertskommune for.
Trinn 3: Kommunene avtaler om vertskommunen tilrettelegger for undersøkelsen på vegne av nabokommunen eller om nabokommunen selv vil tilrettelegge for gjennomføring av undersøkelsen for egne deltakere.
Trinn 4: Deltakerne får invitasjon til å besvare brukerundersøkelsen, enten av vertskommunen, eller av bokommunen (avhengig av hvilken kommune som tilrettelgger for gjennomføring).
Trinn 5: Deltakerne mottar lenke for sin bokommune* fra kommune med ansvar for gjennomføring av undersøkelsen,
Trinn 6: Deltakerne besvarer undersøkelsen ved å benytte svar-lenke for sin bokommune.
*Kommunen personen er folkeregistrert.