Fagverksted 2024 – Sammen skaper vi muligheter
Fagverkstedet 2024 inspirerte og bidro til erfaringsdeling på tvers av kommuner. Innovasjon var en rød tråd i både innlegg og erfaringsdeling.
Målet for konferansen var å bidra til å gi et godt grunnlag for å utforme gode kvalifiseringsløp for den enkelte flyktning – med arbeidsgiverne på laget.
Målgruppen for konferansen var programrådgivere, flyktningkonsulenter, lærere og andre som jobber med introduksjonsprogrammet.
Her kan du lese mer om de ulike læringsverkstedene som var på årets konferanse, og se de ulike presentasjonene:
Læringsverksted
Handelslappen
Kompetansebeviset som åpner dører inn i arbeidslivet
Rask overgang til arbeid krever et godt samarbeid mellom ulike aktører som kommune og næringsliv. Dette må til for å skape gode systemer og trygge rammer for integreringen av den enkelte. Gjennom pilotprosjektet Handelslappen skal flyktninger i introduksjonsprogrammet få muligheten til å kvalifisere seg til arbeid i handelsbransjen, og til å etablere seg i Norge.
Inkluderingsprosjektet Handelslappen er et samarbeid mellom Virke og deres medlemmer Kiwi, Coop og Bunnpris, NAV Sandefjord, Larvik kommune og bydel Gamle Oslo.
Deltakere i Handelslappen får tilbud om:
- Tilrettelagt norskopplæring
- Bransjerettet opplæring
- Arbeidspraksis i dagligvarebutikk med bla oppfølging av mentor
Etter endt kurs får deltakerne tildelt Handelslappen – et kompetansebevis som åpner dører inn i arbeidslivet. Prosjektet ønsker å formidle viktigheten av at alle i fremtiden må kunne anerkjennes for den kompetansen de har, uavhengig om den er utviklet på skolebenken eller i arbeidslivet.
Innholdet i Handelslappen er utviklet i nært samarbeid med dagligvarebransjen basert på Balansekunstmodellen, en modell Virke har vært med på å utvikle for å identifisere kompetanser i arbeidslivet. Ved utvelgelse av kandidater er det stort fokus på å sikre at arbeidsgiver får motiverte kandidater som ønsker å jobbe innen deres bransje, både i praksis gjennom prosjektet, men også med tanke på overgangen til jobb.
Vårt læringsverksted handler om:
- Den unike samarbeidsmodellen for Handelslappen - dagligvarebutikker, Virke, voksenopplæring og NAV - på tvers av kommunegrenser
- Tilpasset og fleksibelt bransjekurs og praksisopphold
- Prosjektets erfaringer fra pilot med bransjekurs for deltakere med kort program
- Prosjektets erfaringer fra pilot med oppfølging av butikker og mentorer
Her kan du se presentasjonen fra læringsverkstedet
Kompetansebeviset som åpner dører inn i arbeidslivet
Kontaktpersoner for prosjektet
- Guro Westgaard,
Prosjektleder, NAV Sandefjord, guro.berge.westgaard@nav.no - Monica Kreken Randsted,
Adjukt, Larvik læringssenter, guro.berge.westgaard@nav.no - Helene Ytterborg,
Seniorrådgiver inkludering og kompetanse, Virke, helene.ytteborg@virke.no - Ingvild Andersen,
Prosjektmedarbeider, Virke, ingvild.andersen@virke.no
Tromsø kommune
«Tromsø – modellen» - Arbeidsrettet introduksjonsprogram
I Tromsø kommune har Flyktningtjenesten, Voksenopplæringen og NAV et tett samarbeide om «Tromsø - modellen» for deltagere med korte, arbeidsrettede introduksjonsprogram. Samarbeidet om modellen ble etablert i 2021 og har vært sentral i gjennomføringen av korte, arbeidsrettede introduksjonsprogram.
Med et høyt antall deltagere i introduksjonsprogram, har vi i Tromsø kommune jobbet frem en systematisert og standardisert modell. I modellen kommer det tydelig frem hvilken tjeneste som er ansvarlig for hva.
Samarbeidet og organiseringen av modellen resulterte i en måloppnåelse på 70 prosent i 2023.
«Tromsø modellen» består av tre måneder norskopplæring etterfulgt av tre måneder arbeidspraksis, med mål om ordinært arbeid i løpet av perioden. Et sentralt element er inntakssamtaler til praksis hvor deltager, praksislærer, jobbveileder og programkoordinator er til stede. Vi har også etablert felles arenaer for å gi deltagerne god, tydelig og samlet informasjon om hvordan de kan komme seg raskt ut i arbeid.
Vårt læringsverksted handler om:
- Samarbeidet mellom flyktningtjenesten, voksenopplæringen og NAV.
- Oppbyggingen av «Tromsø – modellen» - hva den består av og arbeidsfordeling mellom tjenestene.
Her kan du se presentasjonen fra læringsverkstedet
Arbeidsrettet introduksjonsprogram - presentasjon kommer
Kontaktpersoner for prosjektet
-
informasjon kommer
Horten kommune
Veien til jobb – via praksis og fire hjul
Deltakerne i Jobbsjansen Horten gjennomfører sin forretningsidé: Å tilby Hortens befolkning unik og autentisk mat, laget av damer med førstehåndskunnskap. De drifter på sitt andre år spisestedet Food U Love på møteplassen Knut i Horten sentrum. I tillegg er foodtrucken deres med på ulike arrangementer i kommunen.
Tiltaket er jobbskaping på sitt beste! Deltakerne er delaktige i alle avgjørelser som tas og får i tillegg kunnskaper på mange fronter. Gjennom å drifte Food U Love får de opplæring i matfag, forretningsdrift, service, norskopplæring og yrkesrettet arbeidstrening. I tillegg får de bygd opp sitt nettverk og tatt i bruk sine ressurser. For deltakerne er tiltaket et springbrett som øker deres forutsetninger for å ta steget ut i jobb eller et utdanningsløp.
Det siste året har deltakerne i Food U Love også vært medvirkende i en dokumentarfilm om Knut, «Sammen er vi Knut», om sosialt entreprenørskap, samhold og frivillighet.
Vårt læringsverksted skal handle om:
- Kvalifisering gjennom egen jobbskaping – hvordan får man det til i praksis?
- Tiltak som styrker deltakernes sosiale kompetanse, gir individuell utvikling og selvbestemmelse – hvordan sikre dette?
- Bruk av Food U Love, en ordinær arbeidsplass, som arena for opplæring og arbeidsrettet kvalifisering – hvordan jobbe med norskopplæring i kombinasjon med fagopplæring og relevant arbeidspraksis?
Her kan du se presentasjonen fra læringsverkstedet
Veien til jobb – via praksis og fire hjul
Kontaktpersoner for prosjektet
- Nadia Rønningen,
Prosjektkoordinator i Horten kommune, nadia.ronningen@horten.kommune.no - Gry Aas, rektor ved Horten voksenopplæring, gry.aas@horten.kommune.no
Larvik kommune
Fleksibel norskopplæring i en digital verden
Dette læringsverkstedet handler om hvordan Larvik læringssenter benytter seg av digitale og innovative løsninger for å tilpasse seg et samfunn i stadig endring.
Larvik har satt i gang flere prosjekt som gir de en mulighet til å gi deltakerne økt digital kompetanse. Deltakerne får opplæring i å benytte KI som et verktøy som også kan brukes aktivt utenfor undervisningen. Økt digital kompetanse gjør deltakerne og ansatte ved læringssenteret mer fleksible. Ved å samarbeide med mindre kommuner om digitale løsninger, gjør Larvik slik at andre kan tilby et mer tilpasset og fleksibelt norskopplæringstilbud til sine deltakere.
Læringsverkstedet gir et innblikk i et tilpasningsdyktig og innovativt læringssenter, som gjennom sitt arbeid skaper en robust og kvalitetssikker struktur og «flere bein å stå på». De vil presentere ulike undervisningsmetoder som gjør at Larvik Læringssenter skaper økt kvalitet for fremtiden, og samtidig er bedre rustet for å takle svingninger på feltet.
Vårt læringsverksted handler om:
- Erfaringer fra organisering av heldigital undervisning.
- Erfaringer fra organisering av hurtigspor.
- Hensiktsmessig bruk av KI i norskopplæringen.
- Konkrete tips til digital og innovativ undervisning.
- En demonstrasjon av og et kritisk blikk på bruk av KI i norskopplæringen.
Her kan du se presentasjonen fra læringsverkstedet
Fleksibel norskopplæring i en digital verden
Kontaktpersoner for prosjektet
- Gaute Thøgersen, IKT-ansvarlig Larvik læringssenter gaute.thogersen@larvik.kommune.no
- Stine Marie Holm, lektor Norsskolen, stine.marie.holm@larvik.kommune.no
- Seline Eskedal Amundsen, lektor Norskskolen seline.eskedal.amundsen@larvik.kommune.no
Ulstein kommune
Bru til arbeid
Ulstein kommune ynskjer å bygge «bru til arbeid», der dei tettar gapet mellom kompetanse som flyktningane sit på, og behovet i arbeidsmarknaden.
Ulstein vil vise korleis dei bygger bru mellom fag, språk og praksis gjennom bransjeretta kvalifiseringsløp. Dei arbeidar etter ein modell som dei kallar kvalifiseringssirkelen, med arbeidsgivar i sentrum. Læringsverkstaden er også eit svært godt eksempel på interkommunalt samarbeid, der heile tre kommunar, og NAV, samarbeider tett. Frå barnehage- og skule, utvidar dei no prosjektet til å gjelde kvalifiseringsløp innan industri og maritim næring, i tett dialog med lokalt næringsliv.
Vår læringsverkstad handlar om:
- Korleis knyte saman språkopplæring, fagopplæring og praksis
- Korleis samarbeide med arbeidsgivarar for å raskt få deltakarar i arbeid
- Korleis legge til rette for interkommunalt samarbeid og auka samarbeid med NAV
- Å få med næringslivet på dugnaden.
Her kan du se presentasjonen fra læringsverkstedet
Kontaktpersoner i prosjektet
- Lars Erling Bjåstad Hovlid
Einingsleiar, Ulstein kommune, lars.erling.bjastad.hovlid@ulstein.kommune.no - Heidi Mundal,
Lærer, Ulstein voksenopplæring, heidi.mundal@ulstein.kommune.no
Notodden kommune
Fra flukt til fremtid - i helse og oppvekst
Det krever nytenking og innovative løsninger for å få flyktninger med kort botid ut i praksis og jobb. I flere kommunale virksomheter er det mangel på kompetanse og flere hender. Vi hadde ressursene og vi hadde ideene. Gjennom samarbeid på flere plan fikk vi til en organisering som både oppvekst og helse applauderte og takket ja til. Og de har ikke angret.
Vårt læringsverksted handler om:
- Hvordan 32 flyktninger startet praksis i grunnskolen samtidig
- Hvordan pensjonister med høy kompetanse og restarbeidsevne ble en ressurs for å hjelpe flyktningene med å få jobb innen helse.
- Systemer/metoder for tett oppfølging som ble helt avgjørende for å lykkes
- Nytteverdien for deltakerne
- Fokus på verdiskapning i lokalsamfunnet
Her kan du se presentasjonen fra læringsverkstedet
Fra flukt til fremtid - i helse og oppvekst
Kontaktpersoner i prosjektet
- Ingrid Skjerve Røed,
Inspektør, Notodden mangfolds- og læringssenter, ingrid.skjerve.roed@notodden.kommune.no - Elin Svalastog,
Lærer og inspektør, Notodden mangfolds- og læringssenter, elin.svalastog@notodden.kommune.no
Krasjkurs
Nye utdanningsmuligheter for deltakere i introduksjonsprogram
I dette krasjkurset kunne deltakerne få svar på hvilke endringer som har kommet på opplæringsfeltet i 2024 og hvilke muligheter dette gir for deltakere i introduksjonsprogram.
I august 2024 trådte ny opplæringslov med forskrifter i kraft, og modulstrukturert opplæring ble innført på videregående nivå og nivået under (grunnskole). Med dette har opplæringen blitt mer fleksibel og tilpasset voksnes behov og livssituasjon, slik at det nå er enklere å kombinere skole med arbeid, norskopplæring og andre forpliktelser. I dette krasjkurset fikk deltakerne innsikt i de viktigste endringene som har kommet på opplæringsfeltet og hva de kan bety for deltakere i introduksjonsprogram.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse ga en innføring i modulstrukturert opplæring, og Nordland fylkeskommune fortalte hvordan opplæringsløpene har fungert i praksis for deltakere i introduksjonsprogram. Utdanning.no presenterte også sitt arbeid med å informere om muligheter for utdanning og karriere, og få tips til ressurser du kan bruke.
Kurset ble presentert av:
- Ingvild Røed Sletten, seniorrådgiver, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
- Lene Vårum, seniorrådgiver, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
- Juliane Faksvåg, fylkesforsøksleder Nordland
- Ellen Marite Fagerli, nettredaktør Utdanning.no
- Siren Storli, seniorrådgiver Utdanning.no
Her kan du se presentasjonene fra krasjkurset
Bakgrunnen for fullføringsreformen, FOV og støtteressurser
Erfaringer med modulstrukturert opplæring i Nordland
Veien til fagbrev og jobbkartet
Migrasjonshelse - hva bør du ha med deg i møte med flyktninger?
Hvordan ivareta nyankomne flyktningers helseperspektiv innenfor rammen av korte, arbeidsrettede introduksjonsprogram? Dette krasjkurset er for deg som daglig møter flyktninger i vanskelige livssituasjoner. Etter en 90 minutters workshop vil du sitte igjen med praksisnær kunnskap og konkrete verktøy som du kan ta med tilbake til arbeidshverdagen.
Du vil få faglig påfyll om hvordan du kan få til gode møter med den enkelte flyktning i en travel hverdag. Fokus vil være på hvordan møtene kan bli konstruktive på tross av praktiske, psykologiske og kulturelle utfordringer. Aktuelle pre- og postmigrasjonsutfordringer som tap av status, identitet og traumatisering vil bli belyst.
Kurset ble presentert:
- Mehdi Farshbaf, Sjefspsykolog i Barne- og familieetaten i Oslo kommune
Her kan du se presentasjonen fra krasjkurset
Innovasjon - nytt og nyttig
Aldri tidligere har norske kommuner bosatt så mange flyktninger. Aldri før har nytenkning rundt tilbudet i introduksjonsprogrammet vært viktigere. Utvikling og innovasjon kan bety så mye. Det kan være krevende, men også spennende arbeid!
På dette krasjkurset fikk deltakerne stifte nærmere bekjentskap med«Innovasjonsguiden - nytt, nyttig, nyttiggjort», et enkelt, anvendelig og etterspurt innovasjonsverktøy utviklet for og med kommuner. Det vil videre gitt en introduksjon til bruk, i tillegg til noen gode råd på veien.
I prosjektet «Fleksibel opplæring og innovativ læringsteknologi» får deltakere og brukere i Oslo voksenopplæring og NAV et tilpasset, effektivt og fleksibelt tilbud. Gjennom pilotene AV1-robot, digital veiledning med smartbriller, hybridkurs og kunstig intelligens, kan flere voksne innvandrere nyttiggjøre seg av opplæring og veiledning. På krasjkurset fiikl deltagerne presentert erfaringer med innovasjonsarbeid og utvikling av fleksible former for opplæring og veiledning.
Kurset ble presentert av:
- Therese Siversen, spesialrådgiver i KS.
- Helene Aarem, avdelingsleder Oslo Voksenopplæring Helsfyr
- Kjetil S. Roppestad, prosjektleder Oslo Voksenopplæring Helsfyr
- Aina Apnes, lektor Oslo voksenopplæring Helsfyr
Her kan du se presentasjonene fra krasjkurset
Innovativt utviklingsarbeid i voksenopplæringen - Helsfyr
Innovasjonsguiden - KS
Noen presentasjoner fra hovedscenen
Snart 100 000 flyktninger til Norge siden 2022 – hvordan går det egentlig? Kristian Tronstad, forskningssjef NIBR
Veien til B1 Hanne Bowmer, seniorrådgiver, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Mangfold - en styrke for arbeidsgiver?
Sumeet Singh Patpatia, Global Head of Diversity, Inclusion & Belonging, Schibsted