Informasjon om endringer i integreringsregelverket
I juni 2025 vedtok Stortinget en rekke endringer i integreringsregelverket. Endringene skal bidra til økt arbeidsretting og formell opplæring i introduksjonsprogrammet, og et klarere og enklere regelverk.
Publisert: 07. august 2025
Enkelte endringer har trådt i kraft, noen trer først i kraft fra 1. januar 2026 og andre skal først gjelde fra et senere tidspunkt som fortsatt ikke er bestemt.
IMDi sin Veileder til integreringsloven er oppdatert med de endringene som allerede har trådt i kraft. En av endringene som allerede har trådt i kraft er at lovens formålsparagraf nå fastslår at loven skal bidra til en stabil tilknytning til arbeidslivet.
Endringer i integreringsloven som det på nåværende tidspunkt ikke er bestemt når skal tre i kraft
Målgruppe for introduksjonsprogrammet
Målgruppen for deltakelse i introduksjonsprogrammet utvides til å også omfatte personer som er mellom 55 og 60 år. Etter denne endringen vil gruppen som har rett og plikt til introduksjonsprogram være fra 18 til 60 år og gruppen som kommunen kan vurdere individuelt om kan nyttiggjøre seg deltakelse i introduksjonsprogram være fra 61 til 67 år.
Dette er en endring mange i kommunene er opptatt av, og det er viktig å være klar over at denne utvidelsen av målgruppen ikke har trådt i kraft. Tidspunktet for ikrafttredelse av denne endringen vil varsles kommunene i god tid i forkant.
Endringer i integreringsloven som trer i kraft 1. januar 2026:
Nytt vilkår for rett og plikt til introduksjonsprogram
Innvandrere som er i arbeid eller har tilbud om arbeid på 30 timer i uken eller mer har ikke lengre rett og plikt til å starte i introduksjonsprogram. Personer i denne gruppen får likevel rett og plikt til introduksjonsprogram hvis arbeidsforholdet opphører eller arbeidstilbudet bortfaller innen to år etter at vedkommende har blitt bosatt i en kommune.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap består for denne gruppen, og må gjennomføres ved siden av arbeidet.
Introduksjonsprogram for deltagere med utdanning på videregående nivå eller høyere
Maksimal varighet av introduksjonsprogrammet for denne gruppen, endres til inntil tolv måneders program, uten mulighet for forlengelse. Det gis ingen regler om minstetid.
For arbeidsrettede program innføres det minstekrav om arbeidsrettede elementer. Fra fjerde måned skal minimum 15 timer i uken bestå av arbeidsrettede elementer.
Introduksjonsprogram for deltagere uten utdanning på videregående nivå eller høyere
Maksimal varighet av introduksjonsprogram for denne gruppen utvides med ett år for deltagere som har som sluttmål å fullføre hele eller deler av videregående opplæring innenfor programtiden. For de med sluttmål om å fullføre hele videregående opplæring betyr det at programmet kan vare i inntil fire år med mulighet for inntil ett års forlengelse. For de med sluttmål om å fullføre deler av videregående opplæring, betyr det at programmet kan vare i inntil tre år med mulighet for inntil ett års forlengelse.
Introduksjonsprogram for deltagere som skal kvalifisere for arbeid, skal kun vare i inntil to år, uten mulighet til forlengelse med ett tredje år.
For arbeidsrettede program innføres det minstekrav om arbeidsrettede elementer. Fra syvende måned skal minimum 15 timer i uken bestå av arbeidsrettede elementer.
Opphevelse av midlertidig regelverk for personer med midlertidig kollektiv beskyttelse
De midlertidige reglene for introduksjonsprogram for personer med midlertidig kollektiv beskyttelse oppheves. Dette innebærer at denne gruppen får rett og plikt til introduksjonsprogram, og kommunenes mulighet til å tilby introduksjonsprogram på deltid faller bort.
Reglene for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for personer med midlertidig kollektiv beskyttelse endres ikke. Dette innebærer at denne gruppen fortsatt har rett til opplæring i norsk etter integreringsloven § 37d og ikke er omfattet av rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Opplæring i samfunnskap er dermed ikke et obligatorisk innhold i introduksjonsprogram for denne gruppen.
Andre endringer
Formålet og hensikten med de ulike typene introduksjonsprogram som tilbys uavhengig av tidligere utdanningsbakgrunn klargjøres gjennom flere endringer.
Det blir også regulert ved en ny bestemmelse at kommunen skal sørge for at innholdet i programmet er helhetlig og samordnet.
Kommunene skal veilede deltakere som har behov for realkompetansevurdering om retten til realkompetansevurdering etter opplæringsloven § 18-8.
Deltakeres langsiktige mål skal fremover reguleres i deltakeren sin integreringsplan, og ikke i integreringskontrakten som tidligere.