Økonomi og regelverk

Publisert: 23. mai 2025

Å skrive budsjett og utføre regnskap er en viktig del av det å drive en organisasjon.

Styret i organisasjonen har ansvar for organisasjonens økonomi, og at regelverket følges i forbindelse med tilskudd. Her er noen tips til god økonomistyring for organisasjoner som søker tilskudd.

  • Budsjettet viser hvor mye organisasjonen tror de kommer til å bruke, og regnskapet viser hvor mye organisasjonen faktisk har brukt.
  • Se Frivillighet Norges 10 tips for et godt budsjett
  • Skal organisasjonen føre regnskap selv, krever det litt kunnskap. Det finnes mange rimelige regnskapsløsninger som kan gjøre arbeidet lettere for organisasjonen.
  • Alle kvitteringer skal være i orden og oversiktlige.
  • Regnskapet skal være utarbeidet etter gjeldende regler; god regnskapsskikk for ideelle organisasjoner og regnskapslovens regler blant annet Lov om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) - Lovdata
  • Tilskuddet skal brukes og regnskapsføres i året tilskuddet er bevilget for. Hvis tilskuddet ikke kan brukes til formålet i den perioden, skal det tilbakebetales.
  • Nærmere regler for eventuell tilbakebetaling står i tilskuddsbrevet.
  • Det er forskjell på prosjektregnskap og årsregnskap. Prosjektregnskapet inkluderer inntekter (tilskudd og annet) og utgifter i ett enkelt prosjekt. Årsregnskap er organisasjonens totalregnskap for ett regnskapsår. Årsregnskapet inkluderer alle inntekter, utgifter, eiendeler, gjeld og egenkapital.
  • Noen tilskuddsordninger krever revisorattestert regnskap. Revisjon er en gjennomgang av regnskapet utført av en registrert eller statsautorisert revisor. Det skal fremkomme i regelverket for tilskuddet om regnskaper må revisorattesteres.

IMDi har utviklet en økonomihåndbok for frivillige organisasjoner som søker tilskudd hos oss.