Karrierelæring i voksenopplæringen – steg for steg
I 2022 sto voksenopplæringen i Asker kommune i en situasjon der det ble identifisert både et behov og en mulighet for å styrke samarbeidet og den helhetlige oppfølgingen rundt deltakerne i introduksjonsprogrammet og i forberedende opplæring for voksne (FOV). På bakgrunn av dette ønsket kommunen å utforske og innføre karrierelæring som metode i voksenopplæringen. Et sentralt mål har vært å etablere karrierelæring som en fast praksis blant lærerne i norskopplæringen og FOV, uavhengig av nivå, fag eller modul.

Mål og målgruppe
Målet med veilederen og verktøyene er å gi lærere enkle hjelpemidler til karrierelæring som kan brukes både i små grupper og i større klasser. De kan tilpasses ulike norsknivåer, både i norskopplæring og i FOV.
Om tiltaket
Tiltaket har som mål å gjøre karrierelæring til en naturlig del av undervisningen i norskopplæringen og FOV, uavhengig av nivå, fag eller modul. I samarbeid med høyskolelektor Cathrine Bjordal ved Universitetet i Sørøst-Norge har lærere i Asker kommune prøvd ut ulike karrierelæringsverktøy i klasserommet og dokumentert erfaringene sine. Erfaringene er samlet i en veileder med metodebeskrivelser, undervisningstips og konkrete eksempler på hvordan verktøyene kan brukes i praksis.
I tillegg er det utviklet korte filmer på ukrainsk, tyrkisk, persisk, tigrinja og arabisk. Filmene gir en enkel forklaring av verktøyene og kan brukes som en introduksjon for deltakerne. Dette bidrar til at de får en bedre forståelse før de deltar i karrierelæringsaktivitetene.
Suksessfaktorer
Prosjektet er godt forankret blant lærerne. De har planlagt, gjennomført og latt seg filme i undervisningssituasjoner i klasserommet. En viktig suksessfaktor har vært at deltakerne har bidratt i filmene, noe som har gjort materialet mer autentisk.
Organisering og økonomi
Prosjektet har hatt to prosjektledere, noe som har vært en fordel siden voksenopplæringen er fordelt på to lokasjoner i kommunen.
Slik kommer du i gang med karrierelæring
Hvis kommuner ønsker å benytte veileder til karrierelæring for lærere, anbefaler Asker kommune at
- Arbeidet bør forankres i ledelsen i virksomheten, slik at det blir en tydelig forventning til personalet om at verktøyene tas i bruk.
- Lærerne bør i felleskap gå gjennom fagplanene for opplæringen og legge karrierelæringsaktiviteteter inn i årsplanene.
- Det kan være nyttig å se filmene og lese veilederen i felleskap før undervisningen planlegges og gjennomføres.

Vedlegg
Veileder til karrierelæring for lærere (pdf)
Introduksjon til filmene om karrierelæring
Her er filmer laget for lærere for å se hvordan man kan bruke karrierelæringsverktøyene i klasserommet på forskjellige måter og med forskjellige språknivå:
Filmer til deltakerne på forskjellige språk som forklarer hva de forskjellige karrierelæringsverktøyene går ut på:
Introduksjon - Arabisk
Introduksjon - Tigrinja
Introduksjon - Ukrainsk
Introduksjon - Persisk
Introduksjon - Tyrkisk
Kontaktinfo
Silje Rueslåtten, prosjektleder: silje.rueslatten@asker.kommune.no
Lillian Engen Nygård, prosjektleder: lillian.engen.nygard@asker.kommune.no