Mer tilpasset opplæring og mindre lokale forskjeller?
Publisert
Juni 2025
Publisert: 17. juni 2025
Fafo har på oppdrag fra IMDi evaluert virkninger av standardiserte elementer i introduksjonsprogrammet for nyankomne flyktninger.
Fafo har fulgt gjennomføringen og effekten av standardiserte elementer i introduksjonsprogrammet siden oppstarten i 2021, og denne tredje og siste rapporten analyserer om tiltakene har ført til mer individuell differensiering av deltakernes program og reduserte kvalitetsforskjeller mellom kommuner, slik målsettingene var.
Med individuell differensiering menes i hvilken grad innholdet i introduksjonsprogrammet tilpasses deltakernes ulike forutsetninger og mål. Med kvalitetsutjevning menes hvorvidt alle kommuner tilbyr introduksjonsprogram med et kvalitativt godt innhold, med mindre variasjon i virkemiddelbruk og kvalitet.
Rapporten bygger på kvalitative intervjuer med deltakere fra introduksjonsprogram og ansatte i kommunene og analyser av registerdata og gjentatte spørreundersøkelser, og har som mål å belyse hva som faktisk har skjedd i kommunenes praksis etter innføringen av de standardiserte elementene.
Les rapporten
Last ned Fafo-rapport 2025:15
PDF, 1,3 megabytes
Forskernes konklusjoner
En hovedkonklusjon er at innføringen av standardiserte elementer har bidratt til visse kvalitetshevende effekter, men i begrenset grad til den utjevningen mellom kommuner, som var et mål. Tvert imot ser det ut til at forskjellene i tilbud og praksis i noen tilfeller har økt, særlig etter 2022, da antall bosatte flyktninger steg og mange nye kommuner bosatte flyktninger.
Innføringen av standardiserte elementer og utviklingen av Fagressursen skulle bidra til i større grad å realisere målene. Evalueringen viser at noen forbedringer er oppnådd – særlig for deltakere med høyere utdanning, og i kommuner med god kapasitet og erfaring. Innføringen av foreldreveiledning er også en suksess. Men forskjeller i tilbud kommuner imellom vedvarer, og individuelle tilpasninger forblir krevende, særlig for de som har minst utdanning og arbeidserfaring å bygge videre på.
For å ivareta hensynet til kommunenes handlingsrom og autonomi, fikk standardiserte elementer i introduksjonsprogrammet form av veiledning og anbefalinger. Dilemmaet er imidlertid at spredt bosetting og stor frihet til kommunene går ut over deltakernes muligheter, når deres tilgang på relevant og tilpasset opplæring fortsatt avhenger av hvor de bosettes. Råd og veiledning har ikke kunnet kompensere for dette.
Rapportens anbefalinger
Skal introduksjonsprogrammet bli mer likeverdig og tilpasset, anbefaler rapporten følgende:
- mer målrettet støtte til kommuner med svake forutsetninger
- mer praksisnære verktøy og
- en tydeligere forankring av samarbeid som forpliktende praksis
Videre anbefaler rapporten at de grepene nasjonale myndigheter i framtiden tar for å heve kvaliteten og tilpassingen av introduksjonsprogrammet, i tilstrekkelig grad må ivareta deltakernes rettigheter til et introduksjonsprogram etter lovens krav, uavhengig av hvem de er og hvor de bosettes.