Nasjonal brukerundersøkelse 2024:
Fortsatt høy tilfredshet blant deltakere i introduksjonsprogrammet
Publisert
November 2025
Publisert: 10. november 2025
Vinteren 2024/2025 gjennomførte Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), i samarbeid med Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), for femte gang en nasjonal brukerundersøkelse blant deltakere i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Resultatene viser høy tilfredshet blant deltakerne.
Brukerundersøkelsen kartlegger deltakernes egne erfaringer, og tilfredshet med, innholdet i introduksjonsprogrammet og opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Undersøkelsen ble besvart av over 11 000 respondenter.
Følgende tema ble dekket i undersøkelsen:
- Bosetting
- Erfaringer med å delta i opplæringen
- Pedagogisk støtte i opplæringen
- Praksis (arbeidspraksis/språkpraksis)
- Karriereveiledning og plan for introduksjonsprogrammet
- Negative opplevelser med opplæringen
- Helsetjenester i Norge
- Kurs i foreldreveiledning
- Kurs i livsmestring
- Digitale hjelpemidler og digital opplæring
Overordnet viser resultatene høy tilfredshet og opplevd nytteverdi blant deltakere i introduksjonsprogrammet. De fleste svarer at de har blitt bedre i norsk fordi de deltar i norskopplæring (97 prosent), at kurs i livsmestring er nyttig for livet deres i Norge (93 prosent) og at de har blitt tryggere i foreldrerollen etter å ha deltatt på foreldreveiledning (82 prosent).
Samtidig svarer to av tre deltakere at varigheten på introduksjonsprogrammet er for kort. Dette er særlig uttalt av flyktninger fra Ukraina som utgjør den største andelen av respondentene – blant denne gruppen svarer hele 78 prosent at programtiden er for kort. Videre svarer syv av ti deltakere i introduksjonsprogrammet at norskopplæringen er for kort. Andelen som svarer at norskopplæringen er for kort er høyere blant de med mange års skolegang, sammenlignet med de med få, eller ingen, års skolegang.
Brukerundersøkelsen gir kommunene kunnskap om innvandreres erfaringer slik at de kan forbedre norskopplæringen og introduksjonsprogrammet i sin kommune. Videre skal funn fra brukerundersøkelsen skal gi direktoratene mer kunnskap om deltakernes vurderinger og opplevelser med programmet og opplæringen i norsk og samfunnskunnskap, og vil brukes inn i faglige anbefalinger og videreutvikling av introduksjonsprogrammet.