Hawa - Engelskopplæring for opptak til høyere utdanning

Sist oppdatert: 13. november 2025

Profil: Hawa, 29 år

Hawa kom til Norge som flyktning for 5 år siden. Hun har gjennomført introduksjonsprogrammet, og er i en ufaglært stilling i en butikk. Hun har imidlertid et ønske om å ta høyere utdanning og få seg en annen jobb.

Hawa kan dokumentere fullført videregående opplæring fra hjemlandet, og har i tillegg gått to år på universitetet i hjemlandet. Utdanningen hennes ligger i GSU-lista, og kan gi generell studiekompetanse i Norge. Hun må likevel dokumentere ferdigheter i norsk og engelsk for å tilfredsstille språkkravene for opptak til høyere utdanning.

Hawa har deltatt i opplæring i norsk og samfunnskunnskap både under og etter introduksjonsprogrammet og har etter hvert oppnådd nivå B2 i alle delferdigheter på Norskprøven. Hun mangler imidlertid dokumentasjon på kompetanse i engelsk, behersker lite engelsk, og har ikke hatt opplæring i engelsk verken på grunnskolen eller på videregående opplærings nivå.

En kvinne står foran et hus.

Hvordan gjennomfører Hawa sitt kvalifiseringsløp?

Det finnes flere måter Hawa kan tilfredsstille språkkravet i engelsk på:  

  • Hun kan søke seg til forberedende opplæring for voksne (FOV) og kun få undervisning i engelsk. I etterkant kan hun ta engelskfaget i videregående for voksne (VOV).  
  • Hun kan også søke seg på plass på et språkkurs i grunnleggende engelsk for å lære seg engelsk på nivå tilsvarende A2. I ettertid kan hun søke om å ta engelsk i videregående opplæring for voksne.  
  • Hun kan også ta språkkurs i engelsk frem til hun er på nivå tilsvarende B2 og dermed ta TOEFL test. 

Hawa tar kontakt med karrieresenteret i fylkeskommunen hun bor i for å rådføre seg om hvordan hun kan få opplæring i engelsk.  

Sammen med en karriereveileder finner Hawa ut at den raskeste veien til målet om studiekompetanse for henne vil være å lære seg grunnleggende engelsk først, deretter søke om engelskfaget i VOV. Hawa vil ha rett til engelsk i videregående opplæring etter opplæringslova § 18-3. Fylkeskommunen kan ikke stille krav til bestemte ferdigheter i engelsk for inntak, men for at Hawa skal få utbytte av undervisningen og bestå engelsk på videregående nivå er det hensiktsmessig at hun lærer noe engelsk i forkant. Karriereveileder tipser Hawa om ulike kursleverandører som tilbyr kurs i grunnleggende engelsk.  

Hawa melder seg på et intensivkurs i engelsk for nybegynnere gjennom en privat aktør. Kurset foregår digitalt og på deltid. Dette gir henne mulighet til å kombinere kurset med jobben hennes i butikk. Siden Hawa er i jobb dekker hun selv kostnaden for kurset. Etter 6 måneder har Hawa lært seg engelsk tilsvarende nivå A2, og søker inntak til VOV. I august får hun tilbud om opplæring i engelsk på vg1. Undervisningen foregår fire timer i uken og lar seg fint kombinere med jobben hennes.  

Siden opplæringen i engelsk er noe Hawa gjør ved siden av jobben sin har hun egen inntekt til livsopphold under kvalifiseringen. Hun kan også søke om stipend (lån) fra Lånekassen. Siden Hawa har flyktningbakgrunn og relativt kort botid i Norge kan flyktningstipend være aktuelt. Men støtten fra Lånekassen utbetales i utgangspunktet som lån, og deler av det gjøres om til stipend gitt at visse betingelser er oppfylt. Siden Hawa har lønn fra jobben sin vil den delen av lånet som kan gjøres om til stipend reduseres, avhengig av hvor mye hun har i inntekt. 

Hvilke supplerende tilbud bruker Hawa?

Hawa ønsker raskest mulig progresjon i engelsk, for å kunne søke inn på høyere utdanning så snart som mulig. Hun bruker derfor en del nettressurser og apper som hun får tips om fra læreren sin til å øve ekstra på fritiden, i tillegg til oppgavene hun får fra skolen. Hun finner gjennom en lokal frivillig organisasjon etter hvert også en «språkvenn», det vil si en person som hun kan øve på å snakke engelsk med, og som å andre siden er interessert i å lære et språk som Hawa behersker.

En kvinne står foran et hus med et flagg i hånden og har gjennomført sitt kvalifiseringsløp.