Inkludering av barn og unge

Publisert: 23. mai 2025

IMDi arbeider for å fremme inkludering av barn og unge med innvandrerbakgrunn, slik at de kan delta aktivt i samfunnet på lik linje med andre. Barn og unge med innvandrerbakgrunn representerer en stor ressurs for det norske samfunnet, med stort utdanningsdriv, og ulike perspektiver og erfaringer.

Er du interessert i kunnskap og tips om hva du bør gjøre for å sikre god inkludering av barn som bosettes i din kommune kan du også se her på siden om bosetting av barn.

For flere tips og anbefalinger se her: Barn med fluktbakgrunn – tiltak for inkludering og tilhørighet (Barnfluk) - OsloMet

Muligheter og utfordringer for deltakelse for barn og unge med innvandrerbakgrunn

Nesten to tredeler av barn og unge i Norge deltar i fritidsaktiviteter. Barn med innvandrerbakgrunn deltar imidlertid i mindre grad enn andre barn. For en del familier med innvandrerbakgrunn handler det om tilgang til informasjon, transport og /eller familiens økonomiske situasjon som hinder for at barna deltar i aktiviteter. Barn med innvandrerbakgrunn er overrepresentert blant husholdningene med vedvarende lavinntekt. 

Rapporten Rekruttering og inkludering i organisasjonslivet ser nærmere på ulike metoder som fungerer for å øke inkluderingen av barn og unge med innvandrerbakgrunn i organisasjonsaktivitet. Rapporten anbefaler å:  

  • Sikre kontakt mellom skole og fritidstilbud  
  • Samarbeid mellom tjenester og frivillige organisasjoner i kommunen 
  • Gratistilbud, lave kontingenter og kostnader, støtteordninger og språktiltak 
  • Involvere foreldre for at barna skal rekrutteres.  
  • Etablere aktivitetsguider og rekruttere frivillige med innvandrerbakgrunn. Guider barn og unge til idretten

Se også regjeringens handlingsplan for like muligheter til å delta i kultur-, idretts- og friluftsaktiviteter.  Alle inkludert! - regjeringen.no  

Rasisme og diskriminering 

En høy andel barn og unge opplever rasisme og diskriming i sin hverdag. Rasisme og diskriminering kan være et hinder for gode levekår, for inngang til arbeidslivet, utbytte av opplæring og tilgang til boligmarked, og føre til svekket tilhørighet til fellesskapet og mindre tillit både til samfunnet og til andre mennesker. På oppdrag for Bufdir har Proba gjennomført et prosjekt om barn og unges erfaringer med rasisme og diskriminering. Proba Erfaringer med rasisme og diskriminering

Mange interesseorganisasjoner og andre aktører fra sivilt samfunn er opptatt av arbeidet mot rasisme og diskriminering, og er viktige pådrivere i både forebygging, informasjonsformidling og setter søkelys på rasisme og diskriminering. Ikke minst er medvirkning fra barn og unge viktig i arbeidet med rasisme og diskriminering.  Det er viktig at tjenestene i kommunene, lærere, og trenere som møter barn og unge og deres familier har kunnskap om hvordan de kan bidra til å forebygge og bekjempe rasisme. Mer informasjon om dette kan du finne her: Våre virkemidler og tiltak i arbeidet mot rasisme og diskriminering

Foreldre er sentrale støttespillere i barns liv 

Foreldre er vesentlige for barns oppvekst- og levekår og har en stor betydning for barns integrering. Det er derfor viktig å støtte foreldre og bygge opp under deres ressurser for å gi barn og unge en god oppvekst og bidra til inkludering. Kunnskap om familien er sentralt for å kunne gi treffsikre tjenester til familier, enten de er nyankomne eller har bodd lenge i Norge.  

Foreldre med innvandrerbakgrunn er en sammensatt gruppe når det gjelder landbakgrunn, utdanning, arbeidserfaring og innvandringsgrunn og de har ulike behov. Foreldre med innvandrerbakgrunn kan ha andre utfordringer enn foreldre i den øvrige befolkningen. Dette kan handle om andre normer og kulturelle koder for hva som anses som en god oppvekst og oppdragelse i Norge. Foreldre kan også oppleve det som utfordrende å oppdra barna i en annen kontekst enn de selv har erfaring fra, og oppleve motstridende forventninger fra storsamfunnet, eget miljø i Norge, og fra familie og nettverk i utlandet. Noen kan ha lite tillit til myndighetene, vanskelige levekår, ustabil økonomi og bosituasjon, og fysiske og psykiske helseutfordringer.  

Kommuner skal tilby kurs i foreldreveiledning som gir informasjon om og veiledning i foreldrerollen i en norsk kontekst og bidrar til å skape trygge foreldre som kan gi barna en god oppvekst, og dermed fremme integrering i Norge. Les mer om foreldreveiledning i Introduksjonsprogrammet

Flere frivillige organisasjoner har foreldrestøttende tiltak. Se noen eksempler her:  

Seminar:

Hvordan ivareta barns beste i integreringen?  

Fredag 10. januar.2025 arrangerte IMDi et seminar om barn og unge der funn fra flere studier om integrering av barn og unge ble løftet og diskutert.  Tre sentrale punkter ble løftet av forskere og sivilt samfunn på seminaret: 1. Viktigheten av å kartlegge barns behov og interesser. 2. Bygge på foreldrenes ressurser, styrke deres kompetanse og se familien som helhet. 3. Tverretatlig samarbeid i kommunen er avgjørende for å få til et helhetlig tilbud og oppfølging av barn og unge.

Kunnskap  

Det er fortsatt behov for å øke kunnskap om, og arbeid med inkludering og integrering. Det er samtidig økt bevissthet om barrierer og virkemidler for styrke integreringen og inkludering av barn og unge med innvandrerbakgrunn:   

Her er en oversikt over noen forskningsprosjekt som IMDi har bestilt: