Tilsynsinstruks 2026-2028 (Bokmål)
Hovedtemaet for nasjonalt tilsyn på integreringsområdet 2026-2028 er
Deltakerens integreringsplan – veien til et tilpasset og målrettet introduksjonsprogram
Tilsynet har tre alternative deltemaer. Statsforvalterne må velge ett av deltemaene i hvert tilsyn. Dette gir et handlingsrom for å tilpasse tilsynet til risikoen i den enkelte kommune. De tre deltemaene er
Temaet er valgt etter en risikovurdering på nasjonalt nivå, med utgangspunkt i blant annet informasjon fra klagesaker, tilsyn, aktuelle forskningsrapporter, brukerundersøkelse samt innspillene IMDi har mottatt fra relevante aktører på integreringsområdet.
I integreringsplanen skal kommunen skriftliggjøre sine vurderinger og tilpasning av introduksjonsprogrammet til den enkelte deltaker og deltakerens sluttmål. Integreringsplanen inneholder en oppsummering av deltakerens bakgrunn og beskrivelse av innholdet i deltakerens introduksjonsprogram. For den enkelte deltaker vil integreringsplanen synliggjøre hvordan innholdet i programmet endrer seg over tid, for eksempel vil integreringsplanen vise hvordan omfanget av arbeidsrettede elementer for de som har et arbeidsrettet løp øker gjennom programtiden. Den skal gi deltakerne god oversikt over introduksjonsprogrammet, og dermed bidra til at deltakerne får eierskap til eget introduksjonsprogram og får gjennomført et godt og tilpasset introduksjonsprogram som starten på kvalifiseringsløpet sitt i Norge. Integreringsplanen er et dynamisk dokument som skal vurderes jevnlig og endres når det er behov for det. En god integreringsplan er en skriftliggjøring av vurderingene kommunen har gjort når de tilpasser tilbudet til den enkelte. Med integreringsplanen som det overordnede temaet vil tilsynet rette oppmerksomheten mot de viktige vurderingene kommunen gjør for hver enkelt deltaker.
Med integreringsplanen som hovedtema er det en tydelig overordnet retning for tilsynet. I resultatene fra den nasjonale brukerundersøkelsen for deltakere i introduksjonsprogram for 2022 og 2023 fremkommer det at om lag en tredjedel av deltakerne ikke har fått en integreringsplan. Tilsynet med Deltakerens integreringsplan
skal bidra til at hver enkelt deltaker får en integreringsplan som er i samsvar med kravene i regelverket og at kommunen gir opplæring i samsvar med integreringsplanen.
Deltema 1 og 3 omfatter kun deltakere i introduksjonsprogram, mens deltema 2 omfatter både deltakere i introduksjonsprogram og deltakere som kun går i opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Bakgrunnen for at deltakere som kun går i opplæring i norsk og samfunnskunnskap omfattes av deltema 2 er at det er lite hensiktsmessig å skille mellom de gruppene som får opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter integreringsloven i samme kommune, spesielt da personer som kun får opplæring i norsk og samfunnskunnskap vanligvis har mindre oppfølgning fra kommunen enn deltakere i introduksjonsprogram.
Deltema 2 omfatter både deltakere i introduksjonsprogram og deltakere som kun går i opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Deltema 1 og 3 omfatter kun deltakere i introduksjonsprogram. Selv om hovedtemaet og de tre deltemaene samlet sett favner bredt, er de spisset og avgrenset for å sikre målrettede, effektive og treffsikre tilsyn.
Under hvert deltema i rettslig grunnlag er tilsynstemaet konkret avgrenset. Dette innebærer at statsforvalteren i det nasjonale tilsynet kun skal undersøke kommunens praksis på de områdene som er nevnt i kontrollskjemaet. Dersom statsforvalteren oppdager brudd på regelverket som ligger utenfor tilsynet må dere benytte informasjonen inn i risikovurderingene til statsforvalteren eller følge det opp på annen måte. Statsforvalteren skal ikke omtale eventuelle andre brudd på regelverket i tilsynsrapporten.
Statsforvalterens tilsyn skal utføres etter reglene i kommuneloven kapittel 30 om statlig tilsyn. Kapittel 30 inneholder generelle bestemmelser for statlig tilsyn med kommunene. Statsforvalterens tilsyn er et lovlighetstilsyn, jf. kommuneloven § 30-2. Statsforvalteren kan føre tilsyn med oppfyllelsen av de plikter kommunen er pålagt i eller i medhold av lov.
Hjemmelen for statsforvalterens tilsyn er lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) § 48.Statsforvalterens tilsynshjemmel etter integreringsloven omfatter kun pliktene etter lovens kapittel 3 til 6 og §§ 39, 40, 43 og 50. Statsforvalteren kan også føre tilsyn med kommunens plikt til å ha internkontroll etter lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) § 25-1. Tilsynet kan videre omfatte forskrifter knyttet til disse lovbestemmelsene, samt relevante bestemmelser i forvaltningsloven. Kommuneloven gir statsforvalteren rett til innsyn i alle kommunale saksdokumenter og til å kreve at kommunale eller fylkeskommunale organer, folkevalgte og ansatte gir de opplysningene og meldingene som er nødvendige og relevante for å gjennomføre tilsyn, jf. kommuneloven § 30-3 første ledd. Dette gjelder også for andre som utfører kommunale eller fylkeskommunale oppgaver på vegne av kommunen eller fylkeskommunen. Taushetsplikt er ikke til hinder for statsforvalterens innsyn og undersøkelser.
Statsforvalteren kan gi pålegg til kommunen om å rette forhold som er i strid med de bestemmelsene Statsforvalteren fører tilsyn med oppfyllelsen av, jf. kommuneloven § 30-4.
Kommunen står ansvarlig for at innbyggerne får de tjenester de har krav på, både når det er kommunen som selv løser oppgavene, og når oppgaveløsningen er lagt til interkommunale samarbeidsorganer eller andre aktører. Kommunen har ansvaret for å oppfylle alle lovkrav, selv om kommunen velger å løse sine oppgaver gjennom interkommunalt samarbeid eller kjøp av tjenester. Kommunen kan ikke delegere seg bort fra eller organisere seg bort fra ansvaret sitt. IMDi gjør statsforvalterne særlig oppmerksomme på utfordringer knyttet til interkommunalt samarbeid i dette tilsynet, for eksempel i forbindelse med forskjellene mellom kommunalt oppgavefellesskap og vertskommunesamarbeid. For ytterligere informasjon om interkommunalt samarbeid etter kommuneloven, viser IMDi til Regjeringens veileder om interkommunalt samarbeid.
Oppdraget på tilsynsområdet fremgår av statsforvalterens hovedinstruks samt det årlige tildelingsbrevet. Disse er tilgjengelige på Styringsportalen for statsforvalteren.
Statsforvalteren velger hvilket deltema og hvilke kommuner det skal føres tilsyn med. Statsforvalteren skal benytte en risikovurdering av hvor stor sannsynligheten for brudd på regelverket er, og hva konsekvensene av brudd vil være.
I utvelgelsen kan det også legges vekt på blant annet følgende momenter
Informasjon om hvilke kommuner som har deltakere i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap finnes i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR).
Statsforvalteren har tilgang til NIR. Spørsmål om tilgang til og bruk av NIR kan rettes til IMDi.
Statsforvalteren skal gjennomføre tilsynet i samsvar med denne instruksen, inkludert kontrollskjemaene og Metodehåndboken. Instruksen og Metodehåndboken inneholder IMDis føringer for statsforvalternes gjennomføring av tilsyn med kommunene.
Det overordnede tilsynstemaet inneholder tre alternative deltemaer. Hvert enkelt tilsyn skal kun bestå av ett av deltemaene.
Kontrollskjemaene er utformet slik at statsforvalteren skal føre tilsyn både med hvordan kommunens plikter er ivaretatt i praksis, og hvordan praksisen er dokumentert og skriftliggjort. Under hvert deltema er det derfor pålegg knyttet til praksis, og pålegg knyttet til utarbeidelsen og det skriftlige innholdet i integreringsplanen. Det er dermed mulig at en kommune oppfyller pålegget for praksis, men ikke for skriftliggjøring, og motsatt. Denne løsningen er valgt for å synliggjøre både viktigheten av integreringsplanen i seg selv, og av at deltakeren faktisk får det hen har rett på.
I tilsyn er det vanligvis opp til statsforvalteren å vurdere hvordan dere skal opplyse saken og gjennomføre tilsynene. Ut fra en vurdering av hvilken informasjon som er nødvendig og relevant for å opplyse saken, må statsforvalteren vurdere om det er nok med innhenting av skriftlig dokumentasjon eller om man må gjennomføre et stedlig tilsynsbesøk. Et stedlig tilsynsbesøk med intervju av ansatte og deltakere vil kunne gi informasjon om kommunens praksis som ikke er tilgjengelig i den skriftlige dokumentasjonen. I det nasjonale tilsynet er det gitt instruks om hvordan tilsynet skal gjennomføres. Dette fremkommer i kontrollskjemaet for hvert enkelt deltema. Føringene i kontrollskjemaene kan kun fravikes i særlige tilfeller der det er åpenbart ikke er nødvendig å gjennomføre ytterligere tiltak for å opplyse saken, se kommuneloven § 30-3.
For de tre deltemaene vil det være føringer for å gjennomføre intervju med deltaker. Intervju med deltakerne vil kunne være spesielt nyttig for å vurdere om kommunen har involvert deltakeren. I kontrollskjemaet for det enkelte deltema spesifiseres det derfor hvorvidt det er påkrevd at statsforvalterne gjennomfører intervju med deltakere for å svare på kontrollspørsmålene. De enkelte deltemaene inneholder videre føringer for minimum antall deltakere som statsforvalteren skal intervjue. Det er likevel frivillig for deltakerne å la seg intervjue. Dersom kun to deltakere ønsker å stille til intervju er det nok at statsforvalteren gjennomfører intervju med dem.
I de fleste intervjuer med deltakere vil det være nødvendig å bruke tolk. Det er statsforvalteren selv som er ansvarlig for å opplyse saken og skaffe tolk til den enkelte deltaker i forbindelse med tilsyn. Når deltaker er valgt ut og statsforvalteren har fått
oppgitt språk, bør det dermed være statsforvalteren som bestiller og betaler for tolk. For ytterligere veiledning om tolk, viser IMDi til Tolking i offentlig sektor.
Statsforvalteren kan sammenholde opplysningene i integreringsplan eller annen dokumentasjon i deltakermapper med registrerte opplysninger om den enkelte deltaker i NIR, for eksempel om og når sluttmål for introduksjonsprogrammet er registrert for deltakerne. Dette vil være en måte å undersøke om for eksempel kommunens rutiner blir fulgt i praksis.
Denne tilsynsinstruksen er et levende dokument. Selv om tilsynsopplegget har vært pilotert og på høring, vet vi at det kan dukke opp behov for ytterligere avklaringer av regelverket og andre endringer. Etter hvert som statsforvalterne får erfaringer fra dette tilsynstemaet, vil dere kunne komme over spørsmål som ikke er besvart eller oppleve at det er behov for justeringer i instruksen. Alle slike spørsmål og innspill skal dere sende til IMDi. Vi vil fortløpende holde embetene orientert om avklaringer og eventuelle endringer.
IMDi har utarbeidet en kort tekst om formålet med tilsynet og to versjoner av de rettslige kravene for hvert av de tre delmålene. Kortversjonen kan statsforvalterne bruke i åpningsbrev eller andre steder der statsforvalteren ønsker å gi en kort beskrivelse av de rettslige kravene i tilsynet.
Den fullstendige versjonen skal statsforvalteren bruke i tilsynsrapportene. Statsforvalteren kan også bruke den som et vedlegg til åpningsbrevet eller andre steder. Statsforvalteren kan dele teksten opp i mindre deler i rapportene, hvis det er hensiktsmessig.