Kap. 671 post 62

Tilskudd til tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne  innvandrere

Publisert: 19. desember 2025

Regelverket er fastsatt av Arbeids- og inkluderingsdepartementet 01.01.2026, i  henhold til § 8 i Reglement for økonomistyring i staten og kapittel 6 i Bestemmelser  om statlig økonomistyring. Tilskuddsordningen følger opp Stortingets budsjettvedtak, jf. Prop. 1 S (2025-2026) i kap. 671, post 62. 

1. Mål for ordningen 

Tilskuddet skal stimulere til etablering og gjennomføring av tilbud om tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere, med mål om at flere voksne innvandrere oppnår fagog svennebrev. 

Å etablere og drifte tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for voksne innvandrere er ressurskrevende for fylkeskommunene. Tilskuddsordningen skal bidra til å dekke disse merkostnadene. 

Ordningen skal medvirke til 

  • etablering av nye tilbud om tilrettelagt fag- og yrkesopplæring 
  • utvikling av nye og videreføring av eksisterende tilbud om tilrettelagt fag- og yrkesopplæring 
  • videreutvikling av beste praksis fra eksisterende modeller 
  • kunnskaps- og metodeutvikling av nasjonal interesse som har overføringsverdi til andre fylkeskommuner 

1.1 Målgruppe 

Målgruppen er voksne innvandrere som har rett til videregående opplæring etter opplæringsloven § 18-3 eller § 18-5, men som har behov for tilrettelegging og oppfølging utover det fylkeskommunen er forpliktet til å gi etter opplæringslovens § 19-8 andre ledd. 

Voksne innvandrere som kan følge ordinær undervisning uten vesentlig tilrettelegging og oppfølging, er ikke i målgruppen. Voksne innvandrere som har betydelig realkompetanse, skal få mulighet for avkortning av opplæringsløpet. 

Fylkeskommunene skal rekruttere målgruppen fra introduksjonsprogrammet, Jobbsjansen og NAV. Fylkeskommunen kan også rekruttere fra søkerlisten til videregående opplæring, men må da gjøre seg kjent med om søkerne har oppfølging fra flyktningtjenesten, Jobbsjansen eller NAV. Ved oversøking, skal fylkeskommunene prioritere deltakere fra introduksjonsprogrammet og Jobbsjansen. 

1.2 Kriterier for måloppnåelse 

IMDi vurderer måloppnåelsen for ordningen etter 

  • antall nyopprettede og videreførte tilbud om tilrettelagt fag- og yrkesopplæring. 
  • antall voksne innvandrere som har startet i, eller gjennomfører tilrettelagt fag- og yrkesopplæring. 
  • antall voksne innvandrere som har oppnådd fagbrev gjennom tilrettelagt fag- og yrkesopplæring. 
  • antall deltakere i introduksjonsprogram som får tilbud om tilrettelagt fag- og yrkesopplæring 

2. Tildelingskriterier 

Tilskuddsmottaker er fylkeskommuner. Fylkeskommunen kan søke om tilskudd alene 
eller sammen med andre fylkeskommuner. 

3. Krav til søknaden 

Søknaden må: 

  • forankres i fylkeskommunens ledelse og sikrer at arbeidet inngår i et planmessig utviklingsarbeid og tverretatlig samarbeid. 
  • beskrive hva som kjennetegner tilretteleggingen og hvordan tilretteleggingen er i tråd med beste praksis. 

3.1 Saksbehandling frem til søknaden er avgjort 

Tilskuddsordningen er budsjettstyrt. Bevilgningen i statsbudsjettet setter rammen for størrelsen på totaltilskuddet. IMDi vurderer søknadene etter tilskuddsordningens formål og vilkår for støtte, og gjør vedtak om fordeling av midler etter en skjønnsmessig totalvurdering. IMDi kan velge å ikke utbetale hele tilskuddet for det enkelte budsjettår hvis det er for få fylkeskommuner som søker om tilskuddsmidler, eller hvis IMDi vurderer at tiltaket/aktiviteten som fylkeskommunen ønsker å iverksette ikke oppfyller kriteriene for tilskudd. 

IMDi kan i forbindelse med behandling av søknaden be søker eller andre om 
supplerende informasjon eller dokumentasjon som er relevant for behandling av 
søknaden. 

IMDi kan innhente informasjon fra offentlig tilgjengelige databaser/registre. 

4. Vilkår for å motta tilskudd 

Tilskuddet gis til fylkeskommuner som: 

  • samarbeider med flyktningtjenesten i kommunen, NAV og lærebedrifter om rekruttering og oppfølging av deltakere. 
  • etablerer avtaleverk med de sentrale samarbeidsaktørene som tydeliggjør roller, ansvar og ressursfordeling. 
  • benytter tilskuddet i sin helhet til opplæringstilbud som er omfattet av opplæringsloven § 18-3 og § 18-5. 
  • bidrar med å utveksle erfaringer med andre fylkeskommuner og offentlige myndigheter med sektoransvar på integreringsfeltet, og bidrar i en eventuell evaluering av ordningen. 

Fylkeskommunene skal som hovedregel organisere den tilrettelagte opplæringen i egne klasser for voksne innvandrere, men kan gi tilretteleggingen på andre måter dersom de kan dokumentere antall deltakere som har fått tilrettelegging gjennom tilskuddsmidlene. Det skal fremkomme i rapporteringen hvor mange som er deltakere i introduksjonsprogrammet. 

Fylkeskommunene skal ikke etablere nye veier til fagbrev. De skal ta i bruk det ordinære opplæringstilbudet i fylkeskommunene og eksisterende ordninger for fag- og yrkesopplæring. 

5. Rapporter fra tilskuddsmottaker 

5.1 Rapportering 

Frister for rapportering: 
01.09.2026 – statusrapport
01.02.2027 - årsrapport og regnskap 

I årsrapporten skal fylkeskommunen beskrive hvordan deres arbeid har bidratt til å nå målene for ordningen. Statusrapporten skal kun beskrive eventuelle avvik fra søknad og akseptbrev. Fylkeskommunen skal rapportere om resultat- og måloppnåelse. I årsrapporten skal fylkeskommunen beskrive resultater, ressursbruk og særlige problemstillinger og utfordringer. Rapporten skal også beskrive hvordan fylkeskommunen arbeider systematisk for å få best mulige resultater, og: 

  • antall voksne innvandrere som deltar i, og har fullført tilrettelagt fag- og yrkesopplæring med fag- eller svennebrev 
  • hvilke lærefag deltakerne får opplæring i og hvilken sluttkompetanse de oppnår
  • etablerte samarbeidsstrukturer, planer for rekruttering og dato for oppstart, når fylkeskommunen etablerer nye tilbud 

5.2 Regnskap 

Fylkeskommunen skal levere regnskap med oversikt over bokførte inntekter og utgifter i 2026. Regnskapsrapporten lastes opp som et vedlegg til den elektroniske årsrapporten. 

Prosjektregnskapet skal inneholde en oversikt over prosjektets inntekter og utgifter som er regnskapsført i 2026. Prosjektregnskapet skal være godkjent av tilskuddsansvarlig i fylkeskommunen og ansvarlig leder. 

For fylkeskommuner stilles det ikke krav til attestasjon fra revisor. 

6. Utbetaling 

Hvordan tilskudd utbetales fremgår av tilskuddsbrev. 

Tilskudd skal som hovedregel benyttes og regnskapsfører i tilskuddsåret. Dersom tilskuddet ikke kan benyttes til formålet eller ikke kan benyttes innen utgangen av kalenderåret, skal tilskuddet betales tilbake. Nærmere vilkår for eventuell tilbakebetaling skal fremgå av tilskuddsbrevet. 

For flerårige tilbud som har ubenyttede midler i 2026, kan de videreføres til 2027. De ubenyttede midlene må rapporteres i årsregnskap for 2026 og komme frem i søknaden for 2027 i budsjettet. 

7. Oppfølging og kontroll 

IMDi forvalter ordningen og skal kontrollere og følge opp rapportering fra tilskuddsmottakerne. 

IMDi og Riksrevisjonen har adgang til å iverksette kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene, jf. Stortingets bevilgningsreglement § 10 og riksrevisjonsloven § 12, 3. ledd. 

7.1 Reaksjoner ved brudd på vilkår for tilskudd 

Tilskuddsforvalter kan kreve tilbake tilskuddsmidler som er brukt i strid med regelverket. Ved brudd på vilkårene for tilskudd slik det fremgår av regelverket og tilskuddsbrev har tilskuddsforvalter også anledning til å helt eller delvis tilbakeholde tildelt tilskudd. 

8. Klageregler 

Avgjørelser om tilskudd etter dette rundskrivet regnes ikke som et enkeltvedtak etter 
fvl. § 28 jf. fvl. § 2. Mottakerne av avgjørelser har derfor ikke klageadgang, jf. fvl. §§ 3 
første ledd og 28. For øvrig gjelder forvaltningslovens saksbehandlingsregler. 

En beslutning om å avvise en søknad er et enkeltvedtak etter fvl. § 2 tredje ledd. 
Vedtak om reaksjoner som følge av brudd på vilkårene for tildeling av tilskudd, er også et enkeltvedtak etter fvl. § 2 bokstav b. Derfor gjelder saksbehandlingsreglene i fvl. kapittel IV-VI, blant annet reglene om klagerett og forhåndsvarsling. Klagefristen  er tre uker fra mottakeren får vedtaket, jf. fvl. § 29. Arbeids- og  inkluderingsdepartementet er klageinstans. Klagen skal sendes til IMDi.