Anmodningsprosessen
Sist oppdatert: 16. april 2025
Ansvaret for å bosette flyktninger er delt mellom staten og kommunene. Det er frivillig for kommunene å bosette flyktninger. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har det statlige ansvaret for oppgaven.
Måltallet for bosetting i 2026 er satt til 13 000 personer, hvorav 650 enslige mindreårige uten følgeperson.
Nasjonalt utvalg for bosetting fastsetter måltall basert på prognoser fra beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen. Gjeldende prognoser for ankomst av flyktninger og fordrevne viser at behovet for bosetting i 2026 er om lag 13 000 personer.
Dette forutsetter at kommunene opprettholder et høyt bosettingstall også inneværende år. Behovet kan endres, og det er viktig at den kommunale kapasiteten til å bosette flyktninger kan justeres i samsvar med behovet.
Ankomsten av flyktninger vil skje gjennom hele 2026, og behovet for bosetting gjelder dermed for heile året.
Anmodningsbrevet skal sendes ut i slutten av oktober.
Om prosessen
IMDi anmoder hvert år kommunene om å bosette et visst antall flyktninger, i et tett samarbeid med kommunesektorens organisasjon (KS). Anmodningen er basert på et nasjonalt bosettingsbehov fastsatt av Nasjonalt utvalg for bosetting av flyktninger.
I arbeidet med å fastsette hvor mange flyktninger den enkelte kommune anmodes om å bosette, og hvilke kommuner som skal anmodes, tas det utgangspunkt i det bosettingsbehovet som er blitt fastsatt i Nasjonalt utvalg.
Bosettingsbehovet er fastsatt på bakgrunn av prognoser fra beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen.
Beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen
Bosettingsbehovet for neste år bygger på prognoser fra Beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen. Beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen (BGU) utarbeider fire årlige rapporter med gjeldende prognoser og grunnlag for budsjettforslag. BGUs konklusjoner skal utgjøre de gjeldende prognosene på Utlendingsfeltet.
BGU baserer sine bosettingsprognoser blant annet på følgende tall:
- asylankomster
- søknader som faller inn under kollektiv beskyttelse
- mottak av overføringsflyktninger
- prognoser på oppholdssaker
- Vurdering av bosettingssituasjonen generelt
Anmodningskriterier
Siden anmodningen for 2019 har ansvarlig departement fastsatt et sett med kriterier til bruk i fordelingen av det nasjonale bosettingsbehovet. Det er Nasjonalt utvalgtes oppgave å bidra til en samordnet og helhetlig gjennomføring av bosettingsarbeidet, og gi innspill til anmodningskriterier som er i tråd med nasjonale mål satt av Stortinget.
Nasjonalt utvalg foreslår anmodningskriterier for fordeling mellom regioner/fylker/kommuner til ansvarlig departement. Kriteriene skal være i tråd med gjeldende regelverk og nasjonale mål.
Fordeling av bosettingsbehov på fylkes- og kommunenivå
Fordelingen av bosettingsbehovet per kommune er fastsatt av IMDi, i samråd med kommunesektorens organisasjon (KS), og etter anbefaling fra den enkelte fylkeskommune. Fordelingen skal baseres på anmodningskriteriene. Bufetat er også en sentral samarbeidsaktør når det kommer til de kommunene som anmodes om å bosette enslige mindreårige.
Når fylkes- og kommunefordelingen er ferdigstilt sender IMDi anmodningsbrev til kommunene. I brevet presiseres det hvor mange flyktninger kommunen bes om å bosette, og om kommunen bes om å bosette enslige mindreårige.
Les mer om hva kommunene må gjøre i anmodningsprosessen på siden om kommunenes vedtak og planlegging.
Mer om anmodningsprosessen for 2026
Anmodningskriteriene fastsettes årlig av ansvarlig departement, etter forslag fra Nasjonalt utvalg for mottak og bosetting. For bosetting i 2026 gjelder følgende kriterier:
Styrt og spredt bosetting
Flyktninger skal bli bosatt i alle landsdeler og i kommuner av ulik størrelse. Det skal ses hen til innvandrerandel og levekårsutfordringer i kommunene for å unngå bosetting i områder hvor andelen innvandrere er høy og hvor det er levekårsutfordringer. Kommunene oppfordres til å unngå å bosette flyktninger i områder med levekårsutfordringer. Det skal også tas hensyn til kommuner som mottar stor grad av sekundærflytting.
Treffsikker bosetting:
Flyktninger skal ha gode muligheter for å få kvalifisering, videregående opplæring (særlig fag- og yrkesopplæring), utdanning eller arbeid. Det skal legges stor vekt på arbeidsmarkedet i regionen. Tjenestetilbudet skal være tilpasset flyktningenes behov, også for barn og unge. Det skal tas hensyn til avstand til og kapasitet i helse- og omsorgstilbudet for flyktninger med særskilte oppfølgingsbehov, herunder personer med store helseutfordringer og enslige mindreårige.
Rask bosetting:
Det skal ses hen til kommunenes kapasitet til rask bosetting og opp- og nedbygging av tjenester. Det skal ses hen til om kommunene bosetter flyktninger raskt etter at avtale om bosetting er inngått.
- Les mer om anmodningsprosessen for 2025
- Les mer om status anmodning- og vedtakstall for 2025 her på bosettingstall. Her kan du også finne tall på nasjonalt nivå, fylkesvis og per kommune.

La tallene hjelpe deg med å planlegge
Hvor mange flyktninger har kommune bosatt de siste årene? Hvor mye har kommunen fått i tilskudd? Hvordan står det til med sysselsetting og levekår blant ulike grupper innvandrere i kommunen? Svar på dette og mye mer får du på IMDis statistikkside. Her kan en også sammenligne en kommune med andre kommuner. Oppdatert oversikt over anmodnings- og vedtakstall og bosettingstall for flyktninger totalt og fordrevne med kollektiv beskyttelse.