Anmodningsprosessen
Sist oppdatert: 22. desember 2025
Ansvaret for å bosette flyktninger er delt mellom staten og kommunene. Det er frivillig for kommunene å bosette flyktninger. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har det statlige ansvaret for oppgaven.
Måltallet for bosetting i 2026 er satt til 13 000 personer, hvorav 650 enslige mindreårige uten følgeperson.
Nasjonalt utvalg for bosetting fastsetter måltall basert på prognoser fra beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen. Gjeldende prognoser for ankomst av flyktninger og fordrevne viser at behovet for bosetting i 2026 er om lag 13 000 personer.
Behovet kan endres, og kommunenes kapasitet til å bosette må kunne justeres i takt med behovet.
Flyktningene vil ankomme gjennom hele året, og bosettingsbehovet gjelder derfor for hele 2026.
Anmodningsbrevet ble sendt 31. oktober.
- Les mer om anmodningsprosessen 2026
- Se oversikt over hvor mange flyktninger det er anmodet om å bosette, fordelt på fylkes- og kommunenivå: Oversikt over anmodningen i fylkene 2026 | IMDi
Om prosessen
Hvert år anmoder IMDi kommunene om å bosette et bestemt antall flyktninger, i tett samarbeid med Kommunesektorens organisasjon (KS). Anmodningen bygger på det nasjonale bosettingsbehovet fastsatt av Nasjonalt utvalg for bosetting av flyktninger.
Når IMDi fastsetter hvor mange flyktninger hver kommune anmodes om å bosette, og hvilke kommuner som skal anmodes, tas det utgangspunkt i bosettingsbehovet fra Nasjonalt utvalg for bosetting av flyktninger.
Bosettingsbehovet bygger på prognoser fra Beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen.
Beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen
Bosettingsbehovet for neste år bygger på prognoser fra Beregningsgruppen for utlendingsforvaltningen (BGU). BGU utarbeider fire rapporter årlig med gjeldende prognoser og grunnlag for budsjettforslag. Konklusjonene fra BGU utgjør de offisielle prognosene på utlendingsfeltet.
Grunnlag for BGUs bosettingsprognoser
- Asylankomster
- Søknader under kollektiv beskyttelse
- Mottak av overføringsflyktninger
- Prognoser på oppholdssaker
- Vurdering av bosettingssituasjonen generelt
Anmodningskriterier
Siden 2019 har ansvarlig departement fastsatt kriterier for fordelingen av det nasjonale bosettingsbehovet.
Nasjonalt utvalg sine oppgaver er å bidra til en samordnet og helhetlig gjennomføring av bosettingsarbeidet, og gi innspill til anmodningskriterier som er i tråd med nasjonale mål satt av Stortinget.
Nasjonalt utvalg foreslår kriterier for fordeling mellom regioner, fylker og kommuner til departementet. Kriteriene følger gjeldende regelverk og nasjonale mål.
Fordeling av bosettingsbehov på fylkes- og kommunenivå
IMDi fastsetter fordelingen av bosettingsbehovet per kommune, i samarbeid med Kommunesektorens organisasjon (KS) og etter anbefaling fra fylkeskommunene. Bufetat er en sentral samarbeidspartner når det gjelder kommuner som anmodes om å bosette enslige mindreårige. Fordelingen baseres på anmodningskriteriene.
Når fylkes- og kommunefordelingen er klar, sender IMDi anmodningsbrev til kommunene. Brevet opplyses det om hvor mange flyktninger kommunen bes om å bosette, og om kommunen også bes om å bosette enslige mindreårige.
Mer informasjon om kommunenes oppgaver i anmodningsprosessen finner du på siden om kommunenes vedtak og planlegging.
Mer om anmodningsprosessen for 2026
Anmodningskriteriene fastsettes årlig av ansvarlig departement, etter forslag fra Nasjonalt utvalg for mottak og bosetting. For bosetting i 2026 gjelder følgende kriterier:
Styrt og spredt bosetting
Flyktninger skal bli bosatt i alle landsdeler og i kommuner av ulik størrelse. Det skal ses hen til innvandrerandel og levekårsutfordringer i kommunene for å unngå bosetting i områder hvor andelen innvandrere er høy og hvor det er levekårsutfordringer. Kommunene oppfordres til å unngå å bosette flyktninger i områder med levekårsutfordringer. Det skal også tas hensyn til kommuner som mottar stor grad av sekundærflytting.
Treffsikker bosetting:
Flyktninger skal ha gode muligheter for å få kvalifisering, videregående opplæring (særlig fag- og yrkesopplæring), utdanning eller arbeid. Det skal legges stor vekt på arbeidsmarkedet i regionen. Tjenestetilbudet skal være tilpasset flyktningenes behov, også for barn og unge. Det skal tas hensyn til avstand til og kapasitet i helse- og omsorgstilbudet for flyktninger med særskilte oppfølgingsbehov, herunder personer med store helseutfordringer og enslige mindreårige.
Rask bosetting:
Det skal ses hen til kommunenes kapasitet til rask bosetting og opp- og nedbygging av tjenester. Det skal ses hen til om kommunene bosetter flyktninger raskt etter at avtale om bosetting er inngått.