Rebecca - Introduksjonsprogram, Veier til fag- og svennebrev, Livsopphold under opplæring

Profil: Rebecca, 34 år 

Rebecca kom nylig til Norge som overføringsflyktning. Hun har mest erfaring som hjemmearbeidende husmor. Før hun fikk barn hadde hun en del arbeid av mer uformell art slik som barnepass, matlaging og praktisk hjelp til andre familiemedlemmer. Hun har i liten grad deltatt i formell opplæring.  

Som enslig forsørger til to barn (på 9 og 11 år) er hun opptatt av barnas fremtid i et nytt land, og vil lære seg norsk så raskt som mulig for å kunne følge dem opp i hverdagen. Hennes langsiktige mål er å bli selvforsørget, men hun er usikker på hva slags jobber som finnes i Norge og hva slags jobb hun kan få.  

En kvinne som står foran en bygning og en bil.

Hvordan gjennomfører Rebecca sitt kvalifiseringsløp? 

Introduksjonsprogrammet

Rebecca har rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogrammet. Hennes kompetanse ble kartlagt før avreise til Norge. I bosettingskommunen går programrådgiveren i introduksjonsprogrammet gjennom opplysningene sammen med Rebecca, og sammen korrigerer og utdyper de enkelte forhold.  

Hun gjennomfører karriereveiledning i regi av fylkeskommunen, der hun får informasjon om kvalifiserings- og arbeidsmuligheter. Rebecca finner ut at hun har lyst til å jobbe som renholder, men hun ønsker også å fullføre opplæring på nivået under videregående. På lang sikt kan hun tenke seg å fullføre videregående opplæring med fagbrev som renholdsoperatør, men i første omgang ønsker hun å komme i jobb. 

Programrådgiveren og Rebecca definerer sluttmålet hennes for introduksjonsprogrammet til å være arbeid. Dette blir nedfelt i hennes integreringsplan, sammen med hennes norskmål, som blir definert til nivå A2 i delprøvene i lytteforståelse, leseforståelse og skriftlig fremstilling og nivå B1 i delprøve i muntlig kommunikasjon.  

På bakgrunn av sluttmålet hennes får hun 2 års programtid. Som deltaker i introduksjonsprogrammet får hun introduksjonsstønad.  

Innholdet i introduksjonsprogrammet hennes, som nedfelles i integreringsplanen, skal i hovedsak være arbeid, opplæring i norsk og samfunnskunnskap og forberedende opplæring for voksne (FOV). Hun må også gjennomføre innholdselementet Livsmestring i et nytt land, og siden hun har barn under 18 år er det i tillegg obligatorisk for henne å gjennomføre Foreldreveiledning.  

I starten av introduksjonsprogrammet består hennes program hovedsakelig av opplæringen i norsk og samfunnskunnskap. Etter at hun får plass i FOV utgjør dette mesteparten av hennes program, men hun deltar også på samlingsbasert opplæring og veiledning slik at hun får gjennomført de øvrige obligatoriske innholdselementene.  

Etter to år i introduksjonsprogrammet har Rebecca hatt nokså god progresjon i fagene i FOV, hun har gjennomført de obligatoriske innholdselementene og har fått praksis som renholder på hotell to dager i uken hvor hun får gode tilbakemeldinger. 

Ved avslutning av introduksjonsprogrammet har Rebecca bestått modul 2 i alle fagene i FOV og fått seg jobb som tilkallingsvikar i husøkonomavdelingen på hotellet. Hun har ennå ikke fullt ut nådd sitt norskmål. Hun gjennomfører Norskprøven mot slutten av programtiden og vurderes da til å være på nivå A2 i samtlige delferdigheter. 

Etter introduksjonsprogrammet 

Etter introduksjonsprogrammet fortsetter Rebecca i FOV i to år, og mottar da flyktningstipend, samt barnestipend. Hun har også noe inntekt fra jobben som tilkallingsvikar og mottar bostøtte, barnebidrag og utvidet barnetrygd fra Nav. På denne måten får hun endene til å møtes. Enheten i kommunen som har ansvar for introduksjonsprogrammet holder kontakten med henne, for å følge opp hennes opplæringsløp og sikre at hun får informasjon og bistand rundt ulike forhold som gjelder økonomien, barna og lignende.  

Når Rebecca har fullført FOV er hun usikker på om hun skal søke seg til videregående opplæring eller heller prøve å finne seg en fulltidsjobb som renholder. Fordi hun hun har behov for veiledning, registrerer hun seg som arbeidssøker hos NAV og får tildelt en veileder. Etter samtale med veileder finner Rebecca ut at hun bør ta fagbrev for å styrke mulighetene sine for en stabil jobb, selv om hun egentlig helst vil ha fulltidsjobb så snart som mulig. Mens hun er under oppfølging fra NAV søker hun seg plass i modulstrukturert opplæring for å bli renholdsoperatør i videregående opplæring for voksne (VOV). I forbindelse med inntaket til VOV blir hun realkompetansevurdert av fylkeskommunen, og siden hun har flere års erfaring med renhold får hun tilbud om et kortere opplæringsløp for å bli renholdsoperatør. 

Rebecca er bekymret for å miste inntekten fra jobben som tilkallingsvikar på hotellet mens hun er under opplæring i VOV. For at ikke Rebecca skal måtte slutte i jobben som tilkallingsvikar, kontakter fylkeskommunen arbeidsgiveren hennes og undersøker om de kan tenke seg å skrive lærekontrakt med henne. Siden hotellet er godkjent som lærebedrift og gjerne vil beholde Rebecca, takker de ja til dette.

Fordi hun vil trenge oppfølging og veiledning for å kunne fullføre skolegangen blir Rebeccas videregående opplæring registrert som et opplæringstiltak av Nav. Hvis hun ikke hadde mottatt lærlinglønn og lønn som ordinært ansatt (tilkallingsvikar), hadde hun hatt rett på tiltakspenger og tilleggsstønader i form av for eksempel støtte til daglige reiser under opplæringen. Derimot har hun mulighet for å søke om stipend og lån fra Lånekassen, for å supplere arbeidsinntekten sin. 

Hvilke supplerende tilbud bruker Rebecca gjennom kvalifiseringsløpet? 

På fritiden deltar Rebecca og barna innimellom på idretts- og friluftsaktiviteter i frivillig sektor. Gjennom dette får både hun og barna praktisert norsk, blir kjent med norske tradisjoner, og får et nettverk. 

Alternativer til livsopphold under opplæringen  

Å legge til rette for lengre kvalifiseringsløp, som sikrer deltakeren tilstrekkelig økonomi under gjennomføringen kan være utfordrende. Lokale løsninger vil variere, og spesifikke forhold ved deltakerens livssituasjon kan være avgjørende for hvilke muligheter vedkommende har.  

Livsoppholdutvalget viser i NOU 2018: 13 Voksne i grunnskole- og videregående opplæring — Finansiering av livsopphold til at støtte til livsopphold ved ordinær opplæring som hovedregel skal finansieres gjennom støtte fra Lånekassen eller gjennom egne midler. Dette gjelder også for voksne som mangler grunnskole eller videregående opplæring. Voksne uten fullført opplæring på videregående nivå, eller nivået under, har imidlertid typisk begrensede muligheter til å finansiere livsoppholdet sitt under opplæringen med egne midler. Hvorvidt stipend og/eller lån er en rimelig og ønskelig løsning når det gjelder voksne vil også variere, med tanke på mulighetene deres for å betale på lånet i etterkant. Det vil derfor være viktig å se på mulighetene for livsopphold ut fra detaljene i den enkeltes situasjon, både utfra personens nåværende situasjon og fremover i kvalifiseringsløpet. 

For eksempel kunne Rebecca, dersom barna hennes hadde vært yngre, og siden hun er enslig forsørger ha hatt krav på Overgangsstønad og ev. stønad til skolepenger. Eller dersom kommunen Rebecca bor i har tilbud om Jobbsjansen kan hun eventuelt gjennomføre deler av opplæringsløpet innenfor dette programmet, og motta stønad og oppfølging knyttet til deltakelsen i programmet. Kvalifiseringsprogrammet med tilhørende stønad og oppfølging, kunne ha vært aktuelt dersom hun utfra en samlet vurdering av kommunen oppfylte kravene for dette, og det ble tilrettelagt for et mer arbeidsrettet program. Hadde hun ikke hatt rett til flyktningstipend under grunnskoleopplæringen, eller dersom NAV ikke hadde innvilget opplæringstiltaket under hennes videregående opplæring, kunne hun ha søkt basislån og ev. barnestipend (avhengig av alderen på barna) fra Lånekassen.  

Det kan også være tilfelle at selv om deltakeren deltar i noen av de oven nevnte programmene og/eller mottar noen av de ovennevnte stønadene, stipend og/eller lån så strekker ikke dette til for å dekke husholdningens behov. Da kan kommunen vurdere å gi supplerende sosialhjelp. Hvorvidt en person har krav på dette vil være en konkret og individuell vurdering. Andre ytelser som kan være viktig å undersøke mulighetene for er også bostøtte støtte til enslige forsørgere og støtte til hjelpemidler og tilrettelegging

En kvinne i kjole som holder et norsk flagg.