Om arbeid, opplæring og introduksjonsprogram
Her finner du aktuell informasjon om arbeid, norskopplæring, samfunnskunnskap og introduksjonsprogram knyttet til at ukrainske flyktninger ankommer Norge.
Midlertidige endringer for å håndtere en situasjon der et høyt antall fordrevne fra Ukraina kommer til Norge for å søke beskyttelse er oppført i nytt kapittel 6A i integreringsloven: Midlertidige regler for personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34.
De vedtatte endringene innebærer at regelverket for personer som har oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34 avviker fra integreringslovens bestemmelser på en rekke områder. De mest sentrale endringene er oppført i informasjonen under.
For fullstendig lovtekst, se Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) - Kapittel 6A Midlertidige regler for personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven (Lovdata)
Se også Juridisk veileder til integreringslovens midlertidige kapittel 6A.
Arbeid og arbeidsrettet kvalifisering
Har ukrainske flyktninger som får tilbud om lønnet arbeid plikt til å delta i introduksjonsprogram?
Personer som får vedtak om kollektiv beskyttelse, har full anledning til å ta ordinært lønnet arbeid i Norge. Dette forutsetter at personen har registrert seg hos politiet, og at UDI har fattet vedtak om kollektiv beskyttelse.
Muligheten til å ta ordinært lønnet arbeid gjelder uavhengig av om personen venter på bosetting eller er bosatt i en kommune etter avtale med IMDi. Kommunen bør bistå de personer som har mulighet til å komme i arbeid med dette.
Arbeids- og velferdsdirektoratet (AVdir) har i samarbeid med IMDi laget veiledning om hvordan flyktninger fra Ukraina kan gå direkte i arbeid.
Hva er et fleksibelt hurtigspor?
Fleksibelt hurtigspor er en samarbeidsmodell for arbeidsrettede løp for deltakere i introduksjonsprogrammet som har med seg kompetanse som er etterspurt på det norske arbeidsmarkedet. Målet er ordinært arbeid.
Fleksibelt hurtigspor skal fremskynde flyktningens overgang til ordinært arbeid gjennom å legge særlig vekt på medbrakt kompetanse og ressurser hos den enkelte.
Fleksibelt hurtigspor skjer innenfor rammene av introduksjonsprogrammet.
Fleksibelt hurtigspor skal
- bruke arbeidslivet som arena for kvalifiserende tiltak og/eller ev. språkopplæring
- være et samarbeid mellom flyktningetjenesten, NAV og aktuelle arbeidsgivere
- ved behov gjøre bruk av arbeidsmarkedstiltak i regi av NAV
Et fleksibelt hurtigspor omfatter
- opplæring i krav og forventninger i arbeidslivet, sikkerhetskultur og den norske arbeidslivsmodellen
- jobbmatch: riktig deltaker på riktig arbeidsplass
- oppfølgingsmetoder og ev. aktuelle arbeidsmarkedstiltak eller andre kvalifiserende tiltak
- språkopplæring integrert med utplassering i bedrift
- nødvendig bistand til godkjenning av medbrakt kompetanse
Innholdet i fleksibelt hurtigspor tilpasses den enkelte deltakers ønsker og behov.
IMDi har i samarbeid med Arbeids- og velferdsdirektoratet (AVdir) utviklet veiledning om bruk av fleksibelt hurtigspor i introduksjonsprogrammet rettet mot arbeidsgivere, kommuner og Arbeids- og velferdsetaten (NAV)
Veiledningen om bruk av fleksibelt hurtigspor er publisert på Fagressurs på introduksjonsprogrammet.
Arbeids- og velferdsdirektoratet (AVdir) har i samarbeid med IMDi laget veiledning om hvordan flyktninger fra Ukraina kan gå direkte i arbeid.
Norskopplæring og introduksjonsprogram
Har ukrainske flyktninger rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap?
- Personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, og er bosatt i en kommune etter avtale med IMDi, har rett til opplæring i norsk og rett til introduksjonsprogram.
- Personer som får oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, og er bosatt i en kommune etter avtale med IMDi, har rett, men ikke plikt til opplæring i norsk.
- Kommunen har plikt til å sørge for et tilbud til personer med ovenstående rettigheter som ønsker opplæring/introduksjonsprogram, og seneste innen tre måneder etter bosetting.
- Dersom en person har bosatt seg selv, uten noen avtale mellom IMDi og kommunen, så kan kommunen likevel velge å tilby personen opplæring/introduksjonsprogram.
- Opplæringen i norsk skal følge læreplanen i norsk etter integreringsloven. Læreplanen er ikke til hinder for digital undervisning.
- Personene har rett til å avlegge én gratis norskprøve, slik at de som har behov for å dokumentere norskferdighetene sine vil ha mulighet til det. Kommunen skal sørge for at deltakerne får avlegge en gratis avsluttende prøve i norsk.
- Deltakere i introduksjonsprogram skal ha et språktilbud som del av introduksjonsprogrammet. Dette kan være opplæring i norsk, engelsk eller et annet språk. Innholdet og omfanget av språktilbudet vil avhenge av deltakerens behov, sluttmål og hva som er hensiktsmessig for at deltakeren skal oppnå sluttmålet.
- Personer som får midlertidig kollektiv beskyttelse, har ikke rett og plikt til opplæring i samfunnskunnskap. Kommunen kan likevel tilby opplæring i samfunnskunnskap som del av introduksjonsprogrammet.
Har ukrainske flyktninger rett og plikt til å delta i introduksjonsprogram?
- Personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, og er bosatt i en kommune etter avtale med IMDi, har rett til opplæring i norsk og rett til introduksjonsprogram.
-
Personer som har oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, og er bosatt i en kommune etter avtale med IMDi, har rett, men ikke plikt til å delta i introduksjonsprogram
-
Kommunen har plikt til å sørge for opplæring så snart som mulig og senest innen tre måneder etter bosetting.
-
Plikten til å gjennomføre kompetansekartlegging før bosetting gjelder ikke for personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34. Personer som har fått oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, har rett til kompetansekartlegging etter bosetting. Gjennomføring av kompetansekartlegging er kun en rett, og ikke en plikt.
-
Kommunene kan vurdere om det er relevante stillinger eller behov i arbeidsmarkedet i regionen. NAV-kontorene har kjennskap til arbeidsmarkedet og til tilgjengelige arbeidsplasser i arbeidsmarkedsregionen.
-
Fylkeskommunene skal sørge for karriereveiledning. Personer som får oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 34, har rett, men ikke plikt, til å gjennomføre karriereveiledning. Karriereveiledning kan gjennomføres før bosetting, rett etter bosetting, eller etter hvert som behovet oppstår. Karriereveiledningen skal kunne foregå i gruppe. Det er ikke et krav at karriereveiledningen må føre til en anbefaling om arbeid eller utdanning for den enkelte.
Informasjon om fravær i introduksjonsprogram
« Regler om fravær i introduksjonsprogram etter midlertidig regelverk
Fraværsregler personer med kollektiv beskyttelse på norsk (PDF, 143 KB)
Hva skal introduksjonsprogram for flyktninger fra Ukraina inneholde?
Introduksjonsprogram for flyktninger med kollektiv beskyttelse minst skal inneholde:
- Arbeids- eller utdanningsrettede elementer og et språktilbud
- Deltakere som har barn under 18 år, skal delta på kurs i foreldreveiledning
Kan inngå i programmet, men er ikke et krav:
- Lønnet arbeid
- Hurtigspor, med mål om lønnet arbeid
- Karriereveiledning kan inngå i programmet
- Kurs i livsmestring kan inngå i programmet
- Opplæringen i samfunnskunnskap kan inngå i programmet
Hvor lenge gjelder de midlertidige lovendringene?
De midlertidige lovendringene opphører 1. juli 2024. Departementets forslag om introduksjonsprogram og opplæring i norsk for målgruppen vil likevel kunne innebære en lengre tidshorisont enn dette. Lovregler om introduksjonsprogram og opplæring i norsk forutsetter ikke at ordningene skal være gjennomført for alle deltagere innen juli 2024.
Høyere utdanning
Studieplasser opprettet for ukrainske flyktninger i 2023
Her er samleside med lenker til utdanningsinstitusjoner med studietilbud til flyktninger.
Godkjenning av utenlandsk utdanning
Hvordan få vurdert/godkjent utenlandsk utdanning?
Informasjon om hvordan få vurdert/godkjent utenlandsk utdanning som er tatt ved universiteter og høyskoler, og utdanning som er tatt ved en yrkesfaglig skole eller som videregående opplæring: Se søknader - utdanning fra utlandet (NOKUT).
Hvordan vurderes utdanning fra Ukraina opp mot generell studiekompetanse?
For å få generell studiekompetanse må personer med utdanning fra Ukraina dokumentere fullført og bestått videregående skole og minst 1 års høyere utdanning fra et godkjent lærested. For opptak til studier i Norge er det krav om å dokumentere tilstrekkelige kunnskaper i engelsk og norsk med en godkjent test eller prøve.
- Godkjente tester og prøver i engelsk og norsk: Ukraina - krav til norsk og engelsk (Samordna opptak)
- Oversikt over dokumentasjonskravene til videregående skole, høyere utdanning og språkkrav: Ukraina - hva må du laste opp? (Samordna opptak)
Hvordan få vurdert/godkjent utenlandsk utdanning
NOKUT tilbyr automatisk godkjenning av enkelte utdanninger fra Ukraina, se Automatisk godkjenning utvalgte grader (Nokut)
Grunnskoleopplæring og videregående opplæring for voksne
Har flyktninger rett på grunnskoleopplæring og videregående opplæring for voksne?
Voksne kan ha rett på grunnskoleopplæring eller videregående opplæring særskilt organisert for voksne.
De som har fullført videregående opplæring i et annet land, men som ikke får godkjent opplæringen som studiekompetanse eller yrkeskompetanse i Norge, har også rett til videregående opplæring for voksne.
Formell kompetanse kan inngå i introduksjonsprogrammet.
Kilde: Informasjon om regelverk for flyktninger og asylsøkere er hentet fra Utdanningsdirektoratet
Om formell kompetanse i introduksjonsprogrammet:
- Grunnskole for voksne
- Videregående opplæring
- Forberedende kurs/studier før høyere utdanning | Introduksjonsprogrammet
Registrering i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR)
Kommunen har plikt til å registrere vedtak og deltakelse i NIR for personer med midlertidig kollektiv beskyttelse som omfattes av midlertidig kapittel 6A i integreringsloven. For mer informasjon se Endringer i NIR som følge av fordrevne fra Ukraina.
Aktuelle ressurser
Her er informasjon og veiledning som er relevant for planlegging og gjennomføring av introduksjonsprogrammet.