Fagverksted for bosetting og kvalifisering 2025
stylusPublisert: 16. oktober 2025
Filmer og presentasjoner fra årets fagverksted.
Læringsverksted
Alstahaug kommune skaper trygghet og forutsigbarhet for sine bosatte gjennom god planlegging, relasjonsbygging og tilgjengelighet. De delte av sin kunnskap og erfaring rundt hvilke aspekter som påvirker bosettingsprosessen positivt for både flyktningene og lokalsamfunnet, gjennom ivaretakelse av familie – og barneperspektivet.
I læringsverkstedet fikk vi innblikk i hvordan samarbeid på tvers i kommunen bidrar til mer helhetlig og inkluderende integrering i bosettingsfasen.
Læringsverkstedet handlet om:
- Arbeidet som gjøres i forkant av bosetting
- God praksis den første tiden etter ankomst til kommunen
- Eksempel på tilhørighet gjennom god integrering – bli kjent med Kimia og familien
- Oppstart ved barnehage, skole, voksenopplæring og språkpraksis
- Fritidsaktiviteter for barn og voksne
Presentasjonen fra læringsverksted
- download
Alstahaug Trygghet og tilhørighet Familie og barneperspektiv i bosettingsfasen.pdf
PDF, 1,5 megabytes
Kontaktpersoner for prosjektet:
- Lisbeth Nordvoll, enhetsleder flyktningetjenesten, lisbeth.nordvoll@alstahaug.kommune.no
- Rita Ellingsen, avdelingsleder flyktningetjenesten, rita.ellingsen@alstahaug.kommune.no
Ved oppstart av nytt barnehageår i 2024, manglet kommunale barnehager 14 ansatte for å kunne gi plass til alle barna som hadde søkt barnehageplass. Innenfor helse er det til enhver tid stort behov for arbeidskraft og kommunen må leie inn mange vikarer for å dekke behovet. Har vi ikke arbeidskraften i kommunen må vi bidra til å utvikle den selv! Alta kommune har siden 2022 bosatt mange ukrainske flyktninger. Flere av disse har pedagogisk utdanning eller bakgrunn fra helse, og ønsker seg arbeid i disse yrkene. Alta integrerings- og kompetansesenter inviterte virksomhetslederne for barnehage og helse og Nav til et samarbeid om bransjeprogram. Dette resulterte i et tre-måneders program innenfor barnehage og helse. Resultat etter en runde med hvert av disse bransjekursene er at flere har fått tilbud om jobb og knyttet kontakter i arbeidslivet.
Læringsverkstedet handlet om:
- Veien frem til oppstart
- Innholdet i bransjeprogrammet og bruk av opplæringsløpene på Fagressurs for introduksjonsprogrammet
- Videre utvikling
Presentasjonen fra læringsverksted
- download
Alta Flyktninger som ressurs.pdf
PDF, 806,3 kilobytes
Kontaktpersoner for prosjektet:
- Ingeborg Opgård Hågensen undervisningsinspektør Alta integrerings- og kompetansesenter - ingeborg.hagensen@alta.kommune.no
- Nadine Jambo programrådgiver bosetting og integrering, Alta kommune -nadjam@alta.kommune.no
- Milana Heggeli bransjelærer, Alta integrering - milana.heggeli@alta.kommune.no
Bydelene Søndre Nordstrand og Stovner: Kompetansejobber
Arbeidskraft er i ferd med å bli en knapp ressurs. Blant dem som står uten jobb i dag, er det mange som både kan og vil jobbe – og de må få muligheten til det!
Gjennom Kompetansejobber jobber vi sammen med arbeidsgivere for å senke terskelen og skape plass i arbeidslivet for personer som har vanskelig for å nå opp til dagens kompetansekrav på arbeidsmarkedet. Oppgavedeling og etablering av profesjonsnøytrale stillinger er viktige verktøy for å få til det!
Våre kandidater har som mål å bli selvstendige – å styrke sin agency og empowerment. Dette målet er førende for opplæring og oppfølging. Gjennom kvalifiseringsløpet til profesjonsnøytrale stillinger lærer kandidatene arbeidslivskompetanse gjennom arbeidsrettet opplæring på voksenopplæringen og på sykehjem eller i andre kommunale helseog omsorgstjenester. I tillegg til overgang til arbeid, blir kandidatene nettopp mer selvstendige – ved for eksempel å delta på foreldremøter og dugnad for første gang.
Læringsverkstedet handlet om:
- Hvordan kan vi senke terskelen inn i arbeidslivet, og spesielt i offentlig sektor?
- Arbeidsrettet opplæring på jobb og skole
- Nye samarbeidsformer mellom Nav og Voksenopplæringen til det beste for kandidaten
- Hva må man huske på i overgang fra prosjekt til drift?
Presentasjonen fra læringsverksted
Kontaktpersoner for prosjektet:
- Marlene Mathiassen, Prosjektleder, Kvalifisering til ufaglærte stillinger, Marlene.Mathiassen@nav.no
- Mette Marit Ledaal, Oslo Voksenopplæring Skullerud, Utviklingsleder Kompetansejobb, mette.ledaal@osloskolen.no
Jobbsjansen Grimstad viser vei med tydelige resultater: Flere kvinner med innvandrerbakgrunn går videre til arbeid eller utdanning etter endt program. I læringsverkstedet får dere se hvordan Nav Grimstad skaper muligheter for kvinner med innvandrerbakgrunn – gjennom målrettet innsats og samarbeid på tvers.
Bli kjent med hva som faktisk virker! Vi løfter frem praksis og grep som kan tilpasses og tas i bruk lokalt. Du får med deg nyttige verktøy og idéer for å fremme kvinners vei inn i arbeidslivet.
- download
Grimstad Jakten på yrkesidentiteten.pdf
PDF, 1,1 megabytes
Læringsverkstedet handlet om:
- Bruk av ordinære arbeidsplasser som arenaer for kvalifisering og formidling
- Gruppetiltak som styrker fellesskap og læring
- Fokus på brukermedvirkning – deltakerne er aktive i egen prosess
- Tett samarbeid med voksenopplæring og fylkeskommune for helhetlig oppfølging og kompetansebygging
Kontaktpersoner for prosjektet:
- Sissel Elisabeth Edvardsen, Prosjektleder «Jakten på Yrkesidentiteten», sissel.elisabeth.edvardsen@nav.no
- Anne Kristine Utskot Erlandsen, veileder i levekårsteam, Anne.Kristine.Utskot.Erlandsen@nav.no
Arbeidskraft er i ferd med å bli en knapp ressurs. Blant dem som står uten jobb i dag, er det mange som både kan og vil jobbe – og de må få muligheten til det!
Gjennom Kompetansejobber jobber vi sammen med arbeidsgivere for å senke terskelen og skape plass i arbeidslivet for personer som har vanskelig for å nå opp til dagens kompetansekrav på arbeidsmarkedet. Oppgavedeling og etablering av profesjonsnøytrale stillinger er viktige verktøy for å få til det!
Våre kandidater har som mål å bli selvstendige – å styrke sin agency og empowerment. Dette målet er førende for opplæring og oppfølging. Gjennom kvalifiseringsløpet til profesjonsnøytrale stillinger lærer kandidatene arbeidslivskompetanse gjennom arbeidsrettet opplæring på voksenopplæringen og på sykehjem eller i andre kommunale helseog omsorgstjenester. I tillegg til overgang til arbeid, blir kandidatene nettopp mer selvstendige – ved for eksempel å delta på foreldremøter og dugnad for første gang.
Læringsverkstedet handlet om:
Hvordan kan vi senke terskelen inn i arbeidslivet, og spesielt i offentlig sektor?
Arbeidsrettet opplæring på jobb og skole
Nye samarbeidsformer mellom Nav og Voksenopplæringen til det beste for kandidaten
Hva må man huske på i overgang fra prosjekt til drift?
Presentasjonen fra læringsverksted
- download
Kompetansejobber.pdf
PDF, 2,7 megabytes
Kontaktpersoner for prosjektet:
Marlene Mathiassen, Prosjektleder, Kvalifisering til ufaglærte stillinger, Marlene.Mathiassen@nav.no
Mette Marit Ledaal, Oslo Voksenopplæring Skullerud, Utviklingsleder Kompetansejobb, mette.ledaal@osloskolen.no
Krasjkurs
Overføringsflyktninger som er over 8 år, deltar på kulturorientering før ankomst til Norge. Formålet er å skape forutsigbarhet og trygghet i en krevende prosess, og støtte flyktningers evne til å håndtere overgangen ved å gi dem grunnleggende innsikt i norsk kultur og samfunn før ankomst. Forskere har fremhevet at undervisningen i kulturorientering preges av god faglig og pedagogisk standard, og at innhold og undervisningspraksis er godt tilpasset til målgruppene.
Krasjkurset handlet om:
- hvilke temaer som inkluderes i kurset
- pedagogiske virkemidler
- typiske spørsmål og problemstillinger som blir stilt av flyktningene under kurset
Presentasjonen fra krasjkurs
- download
Hva lærer overføringsflyktninger om Norge før de ankommer.pdf
PDF, 1,4 megabytes
Ble presentert av:
Sasha Lipton programkoordinator, International Organization for Migration (IOM)
Kartlegging av flyktninger danner grunnlag for kommuners vurdering av bosetting, og hvilke tjenester som kan tilbys til nyankomne flyktninger.
I dette krasjkurset fikk deltakerne innblikk i dagens kartleggingspraksis. Hvilke opplysninger blir innhentet før bosetting av flyktninger, hvordan blir de ulike gruppene kartlagt, og hvorfor er det ulik praksis for overføringsflyktninger, mottaksbeboere og privatboende personer?
Presentasjonen fra krasjkurset:
- download
Kartlegging av flyktninger.pdf
Presentasjonen fra UDI kommer senere
PDF, 538,5 kilobytes
Ble presentert av:
- Reni Kevela, seniorrådgiver, Utlendingsdirektoratet
- Nina Pedersen, rådgiver, Utlendingsdirektoratet
Som offentlig tjenesteyter skal du informere, veilede og høre brukeren. Kvalifiserte tolker spiller derfor en nøkkelrolle i det offentliges møte med minoritetsspråkelige innbyggere. IMDi er nasjonalt fagmyndighet for tolking i offentlig sektor. I dette krasjkurset fikk deltakerne nyttig informasjon om bestilling og bruk av tolk. Kurset hadde et særlig fokus på hvordan virksomheter kan utforme gode retningslinjer og hvorfor dette er viktig for å sikre kvaliteten i tolkede samtaler.
Presentasjonen fra krasjkurs
- download
Smart tolkebruk.pdf
PDF, 238,8 kilobytes
Ble presentert av:
- Leonardo Doria de Souza seniorrådgiver, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
Hvordan kan kunstig intelligens bidra til økt inkludering og mestring for innvandrere i utdanning og arbeidsliv? I dette krasjkurset delte Bærum voksenopplæring og NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) erfaringer og verktøy for hvordan KI kan brukes i opplæring og jobbsøking – for eksempel med språkstøtte, tekstutvikling og simulering av intervjusituasjoner. Deltakerne fikk eksempler på hvordan KI kan gjøre læring mer tilgjengelig for flerspråklige elever, og hvordan teknologien kan brukes til å styrke elevers og deltakeres egne ressurser.
Presentasjonen fra krasjkurs
- download
Bærum Bruk av KI i opplæring og jobbsøking.pdf
PDF, 2,9 megabytes - download
NAFO Bruk av KI i opplæring og jobbsøking.pdf
PDF, 7,9 megabytes
Ble presentert av:
- Helene Aarem seksjonssjef, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring – NAFO
- Kjetil Sjøblom Roppestad rådgiver, Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring - NAFO
- Tone Elisabeth Brekke Melzer prosjektansvarlig Voksenopplæringssenteret i Bærum
- Heidi Camilla Johannessen prosjektkoordinator, Voksenopplæringssenteret i Bærum
Integreringsregelverket er stadig i endring. I juni behandler Stortinget et nytt lovforslag til endringer i integreringsloven. Endringene skal bidra til økt arbeidsretting og formell opplæring i introduksjonsprogrammet, og et klarere og enklere regelverk. Det er blant annet foreslått endringer i innholdet og varigheten av introduksjonsprogrammene, og å stille minstekrav til arbeidsrettede elementer i introduksjonsprogram som skal kvalifisere for arbeid.
På dette krasjkurset fikk deltakerne en oppdatering av de viktigste endringene i integreringsregelverket og noen dypdykk i andre noen utvalgte temaer.
Presentasjonen fra krasjkurs
- download
Integreringsregelverket - Fagverkssted.pdf
PDF, 2,8 megabytes
Ble presentert av:
- Anna Beskow, utredningsleder, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
- Amanda Villaruel, seniorrådgiver, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
Fra hovedscenen
Libe Rieber Mohn, direktør i IMDi
Kristian Berg Harpviken, direktør ved Det norske nobelinstituttet ( film og presentasjon)
- download
IMDi foredrag Krig og Fred 250904.pdf
PDF, 2,1 megabytes

Jarle Stave Botnen og Sigrid Roen-Hansen, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
Ida Kjeøy, forsker ved Fafo
Film kommer senere
Når flyktninger flytter
east
Zemir Popovac, psykologspesialist
Livet etter flukt og migrasjon
east

Irene Kinunda Afriyie, forfatter og samfunnsdebattant
Jeg er fordi du er
eastKristian Mellingen og Benedicte Hollen, avdelingsledere i integrerings- og Mangfoldsdirektoratet