Registrere deltakelse i introduksjonsprogrammet etter integreringsloven i NIR
Kommunen har plikt til å registrere vedtak og deltagelse for personer som er omfattet av enten integreringsloven eller introduksjonsloven i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR). Opplysningene skal registreres innen to måneder etter at de foreligger.
Kommunen skal registrere følgende opplysninger om deltakere i introduksjonsprogram etter integreringsloven:
- Tilbud om og tildeling, start og stans av introduksjonsprogram
- Sluttmål for deltakelsen i introduksjonsprogram
- Hvorvidt kompetansekartlegging og karriereveiledning er gjennomført
- Innholdet i introduksjonsprogrammet, herunder varighet og omfang av elementer og andre tiltak
- Hvorvidt kurs i foreldreveiledning og livsmestring er gjennomført
- Permisjoner og fravær, herunder årsak til fravær etter endt permisjon ved fødsel og adopsjon
- Klager og klagebehandling
Fra 1. januar 2021 vil kommunene kunne benytte NIR for å få oversikt over hvem som er i målgruppen for den nye loven, og hvilke kategorier og ordninger de har i henhold til ny lov. Funksjonalitet for å registrere vedtak og deltakelse på personer som omfattes av ny lov vil etter planen komme i mars 2021.
For mer informasjon se Ny integreringslov – endringer i NIR og juridisk veileder kap 4 § 12.