Brukerundersøkelse introduksjonsprogram

Deltakere i introduksjonsprogram får si sin mening om de er fornøyd med opplæringen, om man trives med å delta i programmet, og om det er noe deltakeren synes er negativt i programmet. Det er frivillig for deltakerne å gjennomføre undersøkelsen.

Sist oppdatert: 30. november 2020

Brukerundersøkelsen er oversatt til 18 språk/dialekter og tilgjengelig både som tekst og lyd. Introduksjonsdeltakerne kan velge om de ønsker å besvare undersøkelsen på PC, nettbrett eller mobiltelefon.

Kommunene bistår med gjennomføring av undersøkelsen og sender invitasjon til sine introduksjonsdeltakere om å delta i undersøkelsen. Undersøkelsen er åpen for besvarelser i perioden 30.11.2020 til 31.12.2020.

 

Informasjon til deltaker

Portal for kommunebrukere

Informasjon om undersøkelsen

Registrering av kommunens kontaktperson(er)

IMDi ber om å få oppgitt en til to kontaktpersoner i deres kommune for gjennomføring av undersøkelsen. Kontaktpersonen(e) kan for eksempel være ansatt i kommunens voksenopplæring eller i kommunens virksomhet for introduksjonsprogrammet e.l.

Kontaktpersoner vil få tilbud om å delta i et digitalt veiledningsmøte om gjennomføring av brukerundersøkelsen, og vil også få tilsendt tilgangskoder til gjennomføringen.

For at deltakere i kommunen kan delta i undersøkelsen må kommunen registrere sin kontaktperson(er): Lenke til registrering

Målgruppe

Deltakere i introduksjonsprogram per. 30.11.20
Deltakere som har permisjon, skal ikke delta i undersøkelsen.

Gjennomføringsperiode

30. november til 31.desember. Utenom disse datoene vil undersøkelsen være stengt.

Innhold

Det er spesielt deltakernes motivasjon, trivsel og opplevd nytte av å delta i introduksjonsprogrammet IMDi er opptatt av å undersøke og formidle.

Språk

Undersøkelsen tilgjengelig på språkene Norsk, Amharisk, Arabisk, Dari, Pashto, Engelsk, Fransk, Kurdisk: sorani, Kurdisk: kurmanci/kurmanji, Kurdisk: badini, Lingala, Somali, Swahili, Tigrinja, Tyrkisk, Persisk/farsi, Dinka, Kinyabwisha, Kinyamulenge.   

Teknisk

Hver kommune vil motta en unik tilgangskode. Tilgangskoden blir utdelt når kommunen har registrert sin kontaktperson for undersøkelsen.

For at deltakerne skal kunne få gjennomført undersøkelsen må de ha tilgang på:

  • Pc/nettbrett/smarttelefon
  • Internett
  • Hodetelefoner (dersom undersøkelsen gjennomføres i klasserom)

Fremgangsmåte

Dere kan gjennomføre undersøkelsen i en klasseromssituasjon, og/eller sende undersøkelsen som e-post eller SMS til programdeltakerne. Det er også mulig å gjennomføre undersøkelsen i et digitalt klasserom (teams, zoom o.a).

For deltakere som ikke deltar i felles opplæring i regi i kommunen, men som deltar i videregående opplæring, arbeidspraksis o.a, vil det være hensiktsmessig å sende invitasjon til brukerundersøkelsen som e-post og/eller som SMS.

Tidsbruk

Vi anbefaler at dere setter av 60 minutter til gjennomføring i klasserommet. Det vil variere hvor lang tid deltakerne benytter til å besvare undersøkelsen. Vi antar at den gjennomsnittlige svartiden vil være ca. 40 minutter for en deltaker som benytter opplesningen av spørreskjemaet.
Deltakernes digitale ferdigheter, og om undersøkelsen finnes på et språk deltakeren behersker vil også kunne ha betydning for tid deltakerne trenger for å besvare undersøkelsen. Deltakere som er nye i introduksjonsprogrammet kan ha noe vansker med å besvare undersøkelsen fordi man ikke er godt kjent med programmet ennå.

Kommuner med deltakere fra flere kommuner

Trinn 1: Kommuner som har deltakere fra flere kommuner gjør avtale med nabokommunene vedrørende gjennomføringen av undersøkelsen

Trinn 2: Alle kommunene registrerer seg med kontaktperson

Trinn 3: Kommunene avtaler om vertskommunen tilrettelegger for undersøkelsen på vegne av nabokommunen eller om nabokommunen selv vil tilrettelegge for undersøkelse av egne deltakere.

Trinn 4: Bokommuner gir beskjed om kommunekode til vertskommunen dersom vertskommune tilrettelegger gjennomføring av undersøkelsen på vegne av bokommunen

Trinn 5: Deltakerne får tildelt kode for sin kommune, enten av vertskommunen, eller av bokommunen. (Avhengig av hvilken kommune som tilrettelegger for gjennomføring)

Svar

Brukerundersøkelsen besvares anonymt.
Når undersøkelsen er gjennomført, vil hver kommune få tilgang til å lese de samlede svar gitt av deltakere i egen kommune. Dette forutsetter at 15 introduksjonsdeltakere eller flere har besvart undersøkelsen.

Vi håper også at kommuner med relativt få programdeltakere vil tilrettelegge for at deltakerne får invitasjon til å delta i undersøkelsen, og at kommunen dermed bidrar til å fremskaffe verdifull informasjon om deltakernes erfaringer med introduksjonsprogrammet på nasjonalt nivå.

Resultater fra undersøkelsen vil være tilgjengelig for kommunene på kommunenivå frem til oktober 2021.

Nøkkeltall og nettartikler om sentrale nasjonale funn fra undersøkelsen vil også bli publisert. Dato for publisering er ikke fastsatt ennå.

Lovhjemmel

Brukerundersøkelsen gjennomføres med hjemmel i introduksjonsloven § 25 første ledd bokstav b).
Her fremgår det at offentlige organer kan behandle personopplysninger, herunder sensitive personopplysninger, når det er nødvendig for å utføre oppgaver i forbindelse med tiltak for å gi innvandrere kunnskap og ferdigheter for å kunne delta i det norske samfunnslivet.
Viderebehandling av personopplysninger for forskning anses som ikke uforenlig med de opprinnelige formålene og er tillatt jf. forskrift om behandling av personopplysninger etter introduksjonsloven § 18.

Kontaktinformasjon for veiledning og support

Kommunene kan rette spørsmål om undersøkelsen til IMDi ved:
Anne Edman aed@imdi.no / Birger Solfjeld Pedersen bpe@imdi.no
Spørsmål av teknisk art/teknisk support kan rettes til Rambøll.
IMDis personvernombud er: Karianne Thun personvernombud@imdi.no

Oppfølging av undersøkelsen

IMDi vil senere publisere veiledningsmateriale som kommunene kan bruke i oppfølgingen av resultatene fra undersøkelsen.